CATRE CITITORI

Articolele prezentate în acest blog reprezintă convingerile şi părerile personale, cugetările mele, trăirile mele şi ceea ce Adonai mă învaţă. Crezul meu nu este asociat cu nici o denominaţiune, cult sau comunitate.
Articolele mele sunt rezultate din trăirea mea cu Adonai, deci nu încurajez publicarea, copierea sau reproducerea acestora, fără acordul meu.

Mulţumesc pentru înţelegere,
Bat Melech בת מלך

Monday, October 26, 2009

Emunah şi Yodea

În Iudaism sunt 2 feluri de a crede. Emunah (credinţă) şi Yodea (a ştii pentru că ai cercetat).
Care este diferenţa între Emunah şi Yodea?
Emunah este credinţa care crede pe cuvânt. Avram a crezut pe Dumnezeu şi acest lucru i-a fost socotit neprihănire. Emunah este să crezi când ţi se spune un adevăr fără să ai nici o dovadă doar, pentru că ai încredere în cel care îţi spune acest lucru. Dacă profesorul de matematică ţi-a spus la şcoală că 2+2=4, îl crezi pe cuvânt deoarece crezi în pregătirea lui.
Yodea în schimb este să înţelegi valoarea lui 2 pentru că ai cercetat din ce este format şi ai experimentat că dacă mai adaugi 2 rezultatul este 4. Această cercetare nu o faci ca şi o insultă la adresa profesorului, ci ca o confirmare.
Emunah este de admirat deoarece crezi fără dovezi, dar Yodea este un fel de a crede superior deoarece, ai cercetat şi în urma acestor cercetări ai ajuns să crezi, iar această credinţă nu poate să fie zdruncinată de nimic.
Emunah fără Yodea nu este de dorit şi nici invers, acestea două trebuie să funcţioneze împreună deoarece acolo unde cercetările şi experienţa te părăsesc, este nevoie să mergi mai departe doar prin Emunah, crezând doar în "pregătirea" Celui care ţi-a promis.
Cineva ar putea să spună atunci că este mai bine să crezi fără să cercetezi. Cât se poate de fals şi aberant! Ca să-şi justifice lenea, unii mai bine înghit orice li se dă şi apoi numesc acest lucru credinţă. Doar un nebun nu cercetează dacă are posibilitatea.
Dacă merg la medic şi el îmi spune că am o boală şi îmi dă un medicament, iar eu îl iau fără să citesc prospectul, nu voi ştii şi că este posibil să fie efecte secundare, nu voi ştii exact de ce este mai bun acel medicament decât altul, nu voi ştii cu ce se poate combate acel medicament în cazul în care efectul nu este cel prevăzut de medic sau doza e prea mare. Citirea prospectului nu schimbă efectul medicamentului, doar te informează, dar dacă nu ar fi necesar ca omul de rând să cunoască acele lucruri, compania farmaceutică nu s-ar fi sinchisit să mai scrie prospectul.
Scriptura este prospectul nostru. Dacă nu o cercetăm, nu ştim cu ce se "poate trata" boala noastră, nu vom ştii cum, în ce doze şi în ce circumstanţe funcţionează harul, cum poate să curăţească Sângele păcatul, etc...
Efectul Sângelui este la fel în viaţa unui păcătos care a auzit despre Dumnezeu ca şi a unuia care a cercetat şi a văzut Adevărul. Nu cercetezi ca să îmbunătăţeşti efectul mântuirii, cercetezi pentru că nu eşti atotştiutor dar nu vrei să rămâi nici ignorant, iar Adonai a considerat că eu trebuie să ştiu din moment ce şi-a luat timp să dicteze unor oameni Cuvântul Lui.
Este scris să cercetăm Scripturile (Ioan 5:39) şi să cercetăm duhurile (1 Ioan 4:1). Nu caut să ştiu pentru că nu cred, caut să ştiu pentru că eu cred.
Este scris "„Să iubeşti pe Domnul, Dumnezeul tău, cu toată inima ta, cu tot sufletul tău, şi cu tot cugetul tău.” - Matei 22:37
Nu este destul să Îl iubesc cu emoţiile mele (inima), nu este destul să Îl iubesc cu faptele mele, voinţa mea (sufletul), ci trebuie să Îl iubesc cu tot cugetul meu, cu gândirea mea/mintea mea, să caut să înţeleg de ce umblu pe calea Lui şi nu pe altă cale.
Trebuie ca ceea ce cred să fie confirmat de ceea ce ştiu, iar unde mintea mea e prea limitată să înţeleagă, să-L las pe Ruach HaKodesh (Duhul Sfânt) să mă conducă prin Emunah.

Bat Melech בת מלך
Cristina

2 comments:

  1. Multumesc pentru explicatia asta. Tocmai vorbeam cu un coleg, si el tot ma intreaba cum pot sa cred fara dovezi. Eu nu cred fara dovezi. Credinta mea e intemeiata pe Cuvant si pe experientele mele cu Domnul. I-am spus ca trebuie sa cauti adevarul. Pentru ca in ziua de azi daca un om nu cauta sa cunoasca adevarul merita orice o sa i se intample. O sa folosesc, daca imi dai voie si chestii din invatatura ta de astazi ca sa-i explic. Merci mult.

    Bat Tzion.

    ReplyDelete
  2. Sigur ca poti sa folosesti orice te ajuta din ceea ce scriu. Fii Binecuvantata!

    ReplyDelete