CATRE CITITORI

Articolele prezentate în acest blog reprezintă convingerile şi părerile personale, cugetările mele, trăirile mele şi ceea ce Adonai mă învaţă. Crezul meu nu este asociat cu nici o denominaţiune, cult sau comunitate.
Articolele mele sunt rezultate din trăirea mea cu Adonai, deci nu încurajez publicarea, copierea sau reproducerea acestora, fără acordul meu.

Mulţumesc pentru înţelegere,
Bat Melech בת מלך

Monday, March 15, 2010

Întâietatea lui Israel

Nu îmi place să vorbesc despre "Întâietatea lui Israel", ca să nu înnec corăbiile nimănui, dar pentru că unii simt nevoia să arunce mereu cu versete de parc-ar fi prune, ca să ateste că argumentele lor sunt valide, am hotărât să răspund.

Deşi Shlomo HaMelech (Împăratul Solomon) spune în Mishlei/ Proverbe 26:4 "Nu răspunde nebunului după nebunia lui, ca să nu semeni şi tu cu el", tot din înţelepciunea primită de la HaShem, Shlomo continuă în următorul pasuk (Verset) "Răspunde însă nebunului după nebunia lui, ca să nu se creadă înţelept."
Acum, nu că m-aş autointitula înţeleaptă şi nici pentru că aş considera că cei cu păreri diferite de ale mele sunt nebuni, aleg totuşi să răspund celor care cred că pun întrebări "încuietoare" şi cred că dacă au citit odată cartea Galateni, asta le dă cumva dreptul să facă afirmaţii de genul: "Căci în Isus Hristos, nici tăierea împrejur, nici netăierea împrejur n-au vreun preţ, ci credinţa care lucrează prin dragoste." (Galateni 5:6) şi interpretează că asta ar însemna anularea Legământului cu Israel.
Aceşti oameni care îşi petrec toată viaţa căutând versete care să le îmbie nevoia lor de a fi speciali, se tem că prin faptul că evreul este primul şi-au pierdut cumva înseamnătatea în ochii lui Adonai. Dragilor, Legământul lui HaShem cu Israel nu diminuează în nici un fel Legământul Lui făcut prin Yeshua şi nici invers. Altfel Legămintele Lui ar fi defecte, neputincioase şi schimbătoare. Dacă El a rupt Legământul dintâi, din pricina păcatului lui Israel, înseamnă că şi al doi-lea Legământ este în pericol să fie rupt din pricina păcatului. "Căci dacă n-a cruţat Dumnezeu ramurile fireşti, nu te va cruţa nici pe tine." Romani 11:21.
Israel nu e în concurenţă cu goyim (neamurile) să vadă care e mai special. Faptul că un tată avea 12 fii, nu însemna că cel care avea dreptul de întâi născut era mai important pentru tatăl decât ceilalţi, dar însemna că binecuvântarea şi responsabilitatea cea mai mare revenea întâiului născut.
Când Adonai a făcut Legământul cu Israel, nu a exclus posibilitatea neascultării, tocmai de aceea în Vayikra/Levitic 26 şi Devarim 28 sunt trecute toate pedepsele care vin în urma neascultării, dar HaShem spune în Vayikra 26 că după ce vor fi pedepsiţi aspru - (pasuk 41b)"vor plăti datoria fărădelegii lor", iar apoi în pasukim 44-45 "Dar, şi când vor fi în ţara vrăjmaşilor lor, nu-i voi lepăda de tot, şi nu-i voi urî până acolo încât să-i nimicesc de tot, şi să rup legământul Meu cu ei; căci Eu sunt Domnul, Dumnezeul lor. Ci Îmi voi aduce aminte spre binele lor de vechiul legământ, prin care i-am scos din ţara Egiptului, în faţa neamurilor, ca să fiu Dumnezeul lor. Eu sunt Domnul.” Adonai nu a glumit când a spus aceste lucruri şi nici nu a minţit, deci iese din discuţie faptul că Adonai ar fi rupt Legământul Lui cu Israel din pricina păcatului.
În orice împărăţie, o poruncă dată de Împărat, poate fi anulată doar de Împărat, altfel Împărăţia nu mai este împărăţie, ci o altă formă de guvernare. Ştim că Adonai este Împăratul unei împărăţii veşnice, deci dacă El dă o poruncă, aceasta poate fi anulată doar de El, nu de Pavel cum este în capul unora.
"Iată, vin zile, zice Domnul, când voi face cu casa lui Israel şi cu casa lui Iuda un legământ nou. Nu ca legământul, pe care l-am încheiat cu părinţii lor, în ziua când i-am apucat de mână, să-i scot din ţara Egiptului, legământ, pe care l-au călcat, măcar că aveam drepturi de soţ asupra lor, zice Domnul.” „Ci iată legământul, pe care-l voi face cu casa lui Israel, după zilele acelea, zice Domnul: Voi pune Legea Mea înăuntrul lor, o voi scrie în inima lor; şi Eu voi fi Dumnezeul lor, iar ei vor fi poporul Meu." Yirmyahu /Ieremia 31:31-33
Acest pasaj este citat în lumina neamurilor, cum că ei ar fi beneficiarii acestui nou Legământ, dar asta e la fel de real ca şi un contract încheiat de bancă pe numele lui Georgescu Ion şi se trezeşte să meargă la bancă Popescu Matei ca să ceară beneficiile stipulate în contract, pentru că el e prieten cu bancherul.
Goyim (neamurile) nu au nici o treabă cu Legea. Dacă ei susţin că Legea lui Adonai e scrisă în inima lor, atunci cum de nici unul nu o ţine? Ba mai mult se luptă să îi înveţe şi pe alţii cum că Legea nu mai e valabilă! Yirmyahu 31:31 nu se referă la neamuri, oricât m-ar acuza unii de erezie. Eu nu cred în înlocuirea lui Israel cu Biserica. Cred că D'var Adonai (Cuvântul lui Dumnezeu) este Da şi Amin. Dacă scrie "voi face cu casa lui Israel şi cu casa lui Iuda un legământ nou" - păi atunci înseamnă că legământul/ contractul e făcut pe numele lor.
„Aşa vorbeşte Domnul, care a făcut soarele să lumineze ziua, care a rânduit luna şi stelele să lumineze noaptea, care întărâtă marea şi face valurile ei să urle, El, al cărui Nume este Domnul oştirilor: Dacă vor înceta aceste legi dinaintea Mea, zice Domnul, şi neamul lui Israel va înceta pe vecie să mai fie un neam înaintea Mea!” „Aşa vorbeşte Domnul: „Dacă cerurile sus pot fi măsurate, şi dacă temeliile pământului jos pot fi cercetate, atunci voi lepăda şi Eu pe tot neamul lui Israel, pentru tot ce a făcut, zice Domnul.” - Yirmyahu/ Ieremia 31:35-37
Vai de cine scoate, adaugă sau schimbă Cuvântul Lui! Dacă Cel Atotputernic, El Shadai, spune aceste cuvinte, te-ai trezit tu om cu mintea înceţoşată, să crezi că ai înţeles că ei nu înseamnă nimic, sau că Adonai nu-i mai iubeşte?
Dar chiar şi dacă ar fi aşa, este o mitzvah (poruncă) în Torah, mai precis în Devarim/Deuteronom 21:15-17, care precizează: "Dacă un om, care are două neveste, iubeşte pe una şi nu iubeşte pe cealaltă, şi dacă are copii cu ele, din care întâiul născut este de la nevasta pe care n-o iubeşte, când îşi va împărţi averile între fiii lui, nu va putea face întâi născut pe fiul aceleia pe care o iubeşte, în locul fiului aceleia pe care n-o iubeşte, şi care este întâiul născut. Ci să recunoască de întâi născut pe fiul aceleia pe care n-o iubeşte, şi să-i dea o parte îndoită din averea lui; căci fiul acesta este cel dintâi rod al puterii lui, şi lui i se cuvine dreptul de întâi născut."

"căci Făcătorul tău este bărbatul tău: Domnul este Numele Lui, şi Răscumpărătorul tău este Sfântul lui Israel. El se numeşte Dumnezeul întregului pământ" Yeshayahu/ Isaia 54:5 ---soţia #1
"Căci sunt gelos de voi cu o gelozie după voia lui Dumnezeu, pentru că v-am logodit cu un bărbat, ca să vă înfăţişez înaintea lui Hristos ca pe o fecioară curată." 2 Corinteni 11:2 ---soţia #2


Din pricina alegerii ei sunt primii şi chiar dacă (e imposibil, dar să zicem) Adonai nu i-ar mai iubi, tot nu poate să Îşi încalce propria Lege. Oricât ar iubi Biserica, nu poate să ia dreptul de întâi născut de la Am Israel şi de aceea trebuie să le dea partea cuvenită. Binecuvântarea odată dată, nu se mai poate lua înapoi şi nici nu poate fi schimbată în blestem. Când Yitzak l-a binecuvântat pe Yaakov în locul lui Eisav, nu a putut să anuleze binecuvântarea dată când a aflat că nu era fiul cel mare. Adonai i-a ales şi i-a binecuvântat şi nu are cum să schimbe asta.

Către evrei --- E adevărat că nu-ţi slujeşte la nimic să fii brit milah (tăiat împrejur) dacă nu ţi-ai tăiat şi inima împrejur, dacă nu ţi-ai deschis inima şi ochii să vezi cine este cu adevărat Yeshua. Mi-am petrecut aproape 4 ani din viaţă învăţând de ce Yeshua nu e Mashiach (Dar azi sunt mai convinsă ca oricând că El a fost Mashiach Shel Israel) şi înţeleg că nu ţi-e uşor să accepţi cine e. Dar cu toate argumentele talmudice şi rabinice tot e clar că Yeshua nu e doar Yoshki, despre care înveţi în yeshiva sau în şcolile Talmud-Torah, că ar fi fost un Acher, care ţi-a trădat poporul şi care a adus distrugere asupra întregului Israel. Distrugerea a milioane de evrei nu a venit din cauza lui Yeshua ci din cauza unora care nu suportă gândul că atât de mult a iubit HaShem lumea încât L-a dat pe Fiul Său să moară în locul lor, iar El a ales să vină în primul rând la oile pierdute ale casei lui Israel şi apoi la toţi cei ce vor crede în El. Yeshua a iubit poporul evreu şi Israelul, a păzit Torah şi nu a învăţat pe nimeni niciodată să o încalce. Eu nu cred că ar fi fost în stare să moară în nici o altă naţiune şi nu ar fi fost în stare să se roage pentru nici un alt popor "Abba iartă-i că nu ştiu ce fac!" Lasă deoparte tot ce ai învăţat că nu pierzi nimic şi cu o minte nouă, încearcă să vezi cine era. Dacă tu cauţi adevărul îl vei găsi. Nu te lăsa intimidat de unii care sunt prinşi în visările lor. Cei mai mulţi credincioşi în Yeshua, chiar dacă nu ştiu ei multe despre tine, iubesc poporul evreu pentru că Îl iubesc pe Dumnezeul evreilor, tocmai de aceea se roagă pentru pacea Yerushalayim-ului şi pentru ca Adonai să păzească Am Segulah (poporul ales).
Către creştini --- nu vă cere nimeni să vă prindeţi de poala hainei unui evreu să mergeţi după el (Zah 8:23), dar măcar deschideţi-vă inima la ceea ce spune Scriptura, nu eu. Şi nu vă făliţi aiurea, că nu voi ţineţi rădăcina, ci ei vă ţin pe voi. Pe când neamurile nu mai ştiau la ce creaturi să se închine şi slujeau soarelui şi lunii, evreii se ţineau de Cel Prea Sfânt, iar acum că ţi s-au luminat şi ţie ochii prin Yeshua, asta nu înseamnă că ei au fost lepădaţi!

"Întreb dar: „S-au poticnit ei ca să cadă? Nicidecum! Ci, prin alunecarea lor, s-a făcut cu putinţă mântuirea Neamurilor, ca să facă pe Israel gelos; dacă, deci, alunecarea lor a fost o bogăţie pentru lume, şi paguba lor a fost o bogăţie pentru Neamuri, ce va fi plinătatea întoarcerii lor? V-o spun vouă, Neamurilor: „Întrucât sunt apostol al Neamurilor, îmi slăvesc slujba mea, şi caut, ca, dacă este cu putinţă, să stârnesc gelozia celor din neamul meu, şi să mântuiesc pe unii din ei. Căci, dacă lepădarea lor a adus împăcarea lumii, ce va fi primirea lor din nou, decât viaţă din morţi? Iar dacă cele dintâi roade sunt sfinte, şi plămădeala este sfântă; şi dacă rădăcina este sfântă, şi ramurile sunt sfinte. Iar dacă unele din ramuri au fost tăiate, şi dacă tu, care erai dintr-un măslin sălbatic, ai fost altoit în locul lor, şi ai fost făcut părtaş rădăcinii şi grăsimii măslinului, nu te făli faţă de ramuri. Dacă te făleşti, să ştii că nu tu ţii rădăcina, ci rădăcina te ţine pe tine. Dar vei zice: „Ramurile au fost tăiate, ca să fiu altoit eu.” Adevărat: au fost tăiate din pricina necredinţei lor, şi tu stai în picioare prin credinţă: Nu te îngâmfa dar, ci teme-te! Căci dacă n-a cruţat Dumnezeu ramurile fireşti, nu te va cruţa nici pe tine. Uită-te dar la bunătatea şi asprimea lui Dumnezeu: asprime faţă de cei ce au căzut, şi bunătate faţă de tine, dacă nu încetezi să rămâi în bunătatea aceasta; altminteri, vei fi tăiat şi tu. Şi chiar ei: dacă nu stăruie în necredinţă, vor fi altoiţi; căci Dumnezeu poate să-i altoiască iarăşi. Fiindcă, dacă tu, care ai fost tăiat dintr-un măslin, care din fire era sălbatic, ai fost altoit, împotriva firii tale, într-un măslin bun, cu cât mai mult vor fi altoiţi ei, care sunt ramuri fireşti, în măslinul lor? Fraţilor, pentru ca să nu vă socotiţi singuri înţelepţi, nu vreau să nu ştiţi taina aceasta: o parte din Israel a căzut într-o împietrire, care va ţine până va intra numărul deplin al Neamurilor. Şi atunci tot Israelul va fi mântuit, după cum este scris: „Izbăvitorul va veni din Sion, şi va îndepărta toate nelegiuirile de la Iacov. Acesta va fi legământul, pe care-l voi face cu ei, când le voi şterge păcatele." În ce priveşte Evanghelia, ei sunt vrăjmaşi, şi aceasta spre binele vostru; dar în ce priveşte alegerea, sunt iubiţi, din pricina părinţilor lor. Căci lui Dumnezeu nu-I pare rău de darurile şi de chemarea făcută. " - Romani 11:11-29

Adonai să mă lumineze unde sunt în întuneric şi să facă la fel cu toţi cei care Îl caută din toată inima lor! Adonai să binecuvinteze pe Israel şi să lase pacea Lui în Yerushalayim!

Bat Melech בת מלך
Cristina

15 comments:

  1. "Dar, şi când vor fi în ţara vrăjmaşilor lor, nu-i voi lepăda de tot, şi nu-i voi urî până acolo încât să-i nimicesc de tot, şi să rup legământul Meu cu ei; căci Eu sunt Domnul, Dumnezeul lor. Ci Îmi voi aduce aminte spre binele lor de vechiul legământ, prin care i-am scos din ţara Egiptului, în faţa neamurilor, ca să fiu Dumnezeul lor. Eu sunt Domnul.”

    Dupa ce citesc versete gen cel mai sus, daca unii dintre noi tot mai sustin ca Israel si-a pierdut intietatea din cauza ca au pacatuit mai mult decat noi (ca sa nu intram la dezbateri cu pacate mici si pacate mari), atunci fie sunt orbi (in care caz eu zic ca Apocalipsa 3:18 le spune clar ce sa faca) fie nu vor sa vada (in care caz in ziua Domnului eu vreau sa-mi "cumpar" bilete pe locurile din fata ca sa pot sa vad chipurile unora)

    P.S. Pentru cei care vor sa dea cu vorbe, partea cu biletele e o gluma.

    Domnul sa-ti dea rabdare. Ca la cat ai explicat in detaliu si cu versete clare pozitia Israelul, oricine ar pricepe daca ar avea o inima deschisa si s-ar obosi sa-si deschida singuri Bibliile, in loc sa tot manance ce le da pastorul cu lingurita. (A nu se intelege ca toti cititorii sunt in pozitia asta, slava Domnului).

    Emma

    ReplyDelete
  2. Felicitări pentru acest articol. mă bucur de fiecare articol, urmăresc acest site cu sufletul la gura. Multumesc. Referitor la articol as avea doua rectificari:

    "Goyim (neamurile) nu au nici o treabă cu Legea. Dacă ei susţin că Legea lui Adonai e scrisă în inima lor, atunci cum de nici unul nu o ţine? Ba mai mult se luptă să îi înveţe şi pe alţii cum că Legea nu mai e valabilă!"

    Prin botezul instaurat de Adonai, noi (crestini sau evrei) am murit impreuna cu Yeshua (fata de pacat, lege) si traim, dar nu mai traim noi, ci EL traieste in noi. Suntem morti fata de lege iar EL a pus legile Sale in inima noastra. Am fost imbolditi spre pacat avand Legea, dar acum nemaiavand lege nu mai gresim ca Adam.

    "Şi nu vă făliţi aiurea, că nu voi ţineţi rădăcina, ci ei vă ţin pe voi."

    de fapt, radacina absoluta e Yeshua. (apo.22:16)

    ReplyDelete
  3. Mihai, mulţumesc de feedback. Mă bucur că îţi iei timp să citeşti gândurile şi trăirile mele ... cât despre felicitări, dă-mi voie să fiu reţinută în a le primi. Dacă fac un lucru bun slava e a lui Adonai, iar dacă fac un lucru rău El să judece lucrarea mea.

    Nu mă simt neapărat flatată că te simţi frustrat de afirmaţiile mele şi-mi pare rău sincer că mă gândesc că nu ţi-e tocmai uşor.
    O singură observaţie pe care din păcate nu o văd doar la tine. Spui că eşti mort faţă de Torah (lege), dar că Torah e scrisă în inima ta. Cum poţi să fii mort faţă de ceva care e în inima ta? Nu mă leg de semantică, dar nu are sens explicaţia ta. Dacă ai murit faţă de ceva, înseamnă că nu mai ai nici o legătură cu lucrul respectiv. Şi care e scopul ca să scrie Adonai în tine o lege care nu mai e valabilă pentru tine că doar tu eşti mort când vine vorba de ea? Sau care era scopul să mori faţă de ea şi pe urmă, în mortăciunea ta să pună o lege pe care Yeshua a ţinut-o în viaţă, nu în moarte? Ori ai murit faţă de lege şi punct. Ori a scris legea Lui în inima ta şi punct. Hai să nu mai vorbim aberaţii transmise de la amvon şi din vorbă în vorbă, ca să ne scoatem obraz curat din lucruri cu care nu suntem de acord.
    Îmi pare rău dacă vorbele mele nu mângâie urechile întotdeuna, dar nici nu pot să tac. Trebuie să fiu însă de acord cu tine, că da Rădăcina supremă este Yeshua şi oricât ar răni orgoliul unora, Yeshua a fost evreu şi mântuirea vine de la evrei (Ioan 4:22) A spus-o Rabbinul meu, nu oricine, aşa că să-mi fie iertat că asta cred.
    Fii binecuvântat!

    ReplyDelete
  4. http://notzria.blogspot.com/2009/12/nu-sunteti-sub-lege-ci-sub-har.html

    ReplyDelete
  5. Subscriu intru totul articolului prezentat .
    Recunosc fara doar si poate dreptul de intii nascut al lui Israel si-mi permit sa te intreb cind si cum ai ajuns la concluzia ca Yeshua este Mashiach?
    Fara ca intrebarea sa ti se para tendentioasa si fara sa crezi ca fac asta din pura curiozitate , doar ca - privind dinafara - poate parea cel putin curios cum de cineva care si-a petrecut 4 ani din viata intr-un colegiu de studii halachice a sfirsit in cele din urma prin a recunoaste in Yeshua pe Rascumparatorul promis de Adonai .
    Multumesc pentru un eventual raspuns .

    ReplyDelete
  6. Întrebarea ta e bună şi nu ştiu dacă pare curios sau nu ca cineva să-şi pună inima să cunoască adevărul şi chiar îl găseşte.
    De ce am ajuns la concluzia că Yeshua este Mashiach?
    Nu ştiu cât de familiar eşti cu Talmudul, dar în Tractatul Sanhedrin 98A4 este prezentată o discuţie între rabini, iar Rabbi Alexandri spune "este o contradicţie pe în Scripturi pe care o aduce în discuţie Rabbi Yehoshua ben Levi: -Într-un loc este scris că Mashiach va veni pe norii cerului (Daniel 7:13) deci declarând că Mashiach va veni în slavă, iar în alt loc este descris umil, călare pe un măgăruş (Zaharia 9:9). Discuţia continuă prin întrebarea lui Rabbi Alexandri "s-ar putea să vină 2 Mashiach diferiţi?"
    Vilna Gaon vorbeşte despre acest concept pe larg. El numeşte cei 2 Mashiach ca fiind Mashiach Ben Yosef şi Mashiach ben David. Mashiach ben Yosef, spune el, trebuie să vină şi să pătimească, să sufere pentru întregul Israel. El îşi bazează argumentul pe scrierile talmudice care vorbesc despre meritul unui tzadik de a răscumpăra o generaţie prin suferinţele sale. Mashiach ben David, continuă Vilna Gaon, este Regele care trebuie să vină pe norii cerului şi să pună pe Israel la loc de cinste.
    Chazal recunosc 2 veniri distincte a 2 Mashiach diferiţi, dar eu am ajuns la concluzia că sunt 2 veniri diferite dar ale aceluiaşi Mashiach. El poate să vină şi smerit şi Împărat, iar asta nu reprezintă o contradicţie ci mai degrabă întăreşte natura lui Adonai care se prezintă ca şi foc şi apă, ca şi tată şi ca şi Judecător, ca şi Leu şi ca şi Miel, ca şi Pace şi ca şi Sabie.
    A fost necesar să vină Mashiach ben Yosef înaintea lui ben David, pentru că înaintea slavei este suferinţa şi înaintea la olam haba (viaţa de dincolo) este olam haza (viaţa de aici).

    ReplyDelete
  7. Sper sa nu te indispun cu insistentele mele , n-am nici cea mai mica intentie sa fac acest lucru , dar daca vad ca sint putine comentarii spre deloc la subiectele ce abordeaza iudaismul , sau Vechiul Testament in general , si daca tu dai cu bucurie din plinatatea a ceea ce ai acumulat (cel putin asta observ, sper sa nu ma insel), atunci eu as reveni cu intrebarea pentru ca raspunsul sa fie complet: am inteles de ce si cum ai ajuns la aceasta concluzie , dar cind anume s-a intimplat acest lucru , in timpul colegiului sau dupa aceea , si cum , in ce context te-ai hotarit sa urmezi aceste cursuri?
    Se poate sa consideri prea mare indiscretia intrebarii? Este spre zidire , nu spre darimare , sa stii .
    Todah raba .

    ReplyDelete
  8. Nu mă indispui deloc :)

    Am început să cred că Yeshua este Mashiach înainte de a mă înscrie la Midreshet. Apoi având de-a face cu evrei chasidici, litvish şi yeshivish (toţi reprezentând evreimea religioasă) şi participând la tot felul de discuţii religioase ... am ajuns să îmi pun întrebări grave şi să mă îndoiesc despre persoana lui Yeshua şi de validitatea afirmaţiilor Sale. Prin anumite circumstanţe am întâlnit un profesor litvish care preda la un Midreshet din Yerushalayim şi el mi-a scris recomandarea de care aveam nevoie pentru a fi luată în considerare spre evaluare. Am fost admisă mai mult din cauza recomandării decât din cauza cunoştiinţelor mele, care deşi la vremea respectivă nu erau limitate deloc, nu se comparau cu fete care terminaseră Beit Yakov şi cunoşteau halacha de la 12 ani.
    M-am hotărât să urmez Midreshet pentru că aveam nevoie să cunosc lucrurile în context, de la sursă şi să nu privesc doar dintr-un colţ şi să mă mint că văd întregul. Am hotărât ca atunci când voi termina ori renunţ de tot la a crede că Yeshua a fost Mashiach, ori am să cred cu toată inima.
    Învăţând că El a fost doar un alt fals Mashiach, m-am convins că de fapt a fost Mashiach pe care toţi evreii îl aşteaptă, chiar dacă nu ştiu.
    Învăţătura Lui are la bază toată învăţătura lui Hilel, unul din cei mai respectaţi rabini din Talmud, bunicul lui Gamaliel, de asemenea renumit în Talmud. Avea la bază şi 1 din principiile şcolii lui Shamai, în ce priveşte divorţul. Niciunde nu a poruncit să fie încălcate nici poruncile şi nici învăţăturile rabinice. A iubit evreii şi Israelul mai presus de orice pentru că El a venit la oile pierdute ale casei lui Israel.

    ReplyDelete
  9. Citind acest subiect si comentariile aferente am inteles ca ai o anumita pregatire in ceea ce priveste iudaismul , prin faptul ca ai urmat aceasta forma de pregatire numita Midreshet . Cu acordul tau , as intreba ce fel de forma de invatamint reprezinta , daca se poate studia si in Romania sau numai in Israel , cine si in ce conditii se poate inscrie , ce inseamna din punct de vedere financiar si , eventual ,alte date de referinta la care nu ma pot gindi in necunostinta de cauza , Multumesc .

    Daniel.

    ReplyDelete
  10. Daniel, Midreshet este o formă de învățământ superioară de studii iudaice, echivalentul unui colegiu, dar este doar pentru fete. Există Școli de studii iudaice pentru băieți, dar în România este doar Talmud-Torah, echivalentul la ceea ce învață copiii evrei până la 13 ani, ceea ce e foarte mult în comparație cu un neevreu, dar pe urmă mai este yeshiva care este ca un liceu, iar doar după ce se căsătoresc evreii intră în Kolel. În kolel nu au voie să studieze neevrei și oricum se începe de la un nivel care pentru un neevreu este imposibil.
    În școlile Talmud-Torah ești primit doar cu acordul rabinului care predă și nu se plătesc din câte știu eu, în schimb la toate celelalte forme de învățământ se intră doar pe baza recomandării unui rabin ortodox sau chassid (cei mai religioși dintre evrei)care să garanteze pentru tine. Nu știu exact cât costă să studiezi în yeshiva dar pot să întreb, doar că trebuie să locuiești în internatul yeshiva cu niște reguli demne de trupele SEAL...dar înainte de asta ești testat de Rosh Yeshivah (directorul școlii) în vederea cunoștiințelor talmudice și a Torei și nu e un test ușor nici pentru evrei.

    ReplyDelete
  11. Daca am inteles eu bine , in Romania , ca neevreu , poti merge doar la o scoala Talmud-Torah si dobindesti cunostintele unui copil evreu de 13 ani care a studiat in copilaria lui in Israel .Exista limita de virsta? Primesc aparent pe oricine? Trebuie sa corespunzi intr-un fel pentru ca rabinul sa fie de acord cu intrarea ta in scoala? Daca spui ca si aceasta scoala este foarte mult pentru un neevreu , atunci cu siguranta eu nu sint de yeshiva , deci iti multumesc mult pentru amabilitate , dar nu are rost sa intrebi acest lucru pentru mine . Doar de curiozitate atunci , ce anume trebuie sa garanteze rabinul pentru tine ca sa te primeasca in yeshiva?Apoi , daca nu sint prea insistent , n-am mai inteles care este ordinea formelor de studiu : yeshiva=liceu , apoi Kolel , dar atunci cind este vremea pentru colegii , pentru baieti respectiv fete , si daca acestea sint doar optionale si beneficiaza si ele de testarea anterioara a cunostintelor . Am inteles ca toate cele amintite se pot urma doar in Israel , inclusiv colegiile . Multumesc , incerc sa nu te mai stresez .

    Daniel

    ReplyDelete
  12. Nu sunt așa ușor de stresat :)

    Nu am spus că doar în Israel există yeshivot și kolel, există oriunde există comunități de evrei ortodocși și chassidici, cum ar fi în USA, Anglia, Franța, în Beligia au Yeshivot destul de mari, în Austria, etc.
    Da, există limită de vârstă, în yeshiva poți să fii până la cel mult 20 de ani, după care stai o vreme până când te căsătorești, ceea ce la evreii religioși se întâmplă până la cel târziu 22 de ani (băieții) iar apoi se intră în Kolel.
    Nu, nu primesc pe oricine nici în școlile Talmud-Torah, trebuie să ai cunoștiințe minime despre Iudaism, să cunoști măcar alfabetul ebraic și terminologia ebraică.
    Ce trebuie să garanteze rabinul pentru tine? Că te cunoaște, că ești de încredere, că el poate fii tras la răspundere în cazul în care tu nu faci față... nimeni nu face așa ceva pentru tine decât dacă te cunoaște, pentru că e în joc numele la o întreagă comunitate.
    Yeshiva și beit yaakov (liveul pentru fete) sunt obligatorii, dar Kolel și Midreshet sunt opționale. Cei mai mulți aleg să studieze dreptul sau medicina sau informatica și nu trebuie neapărat să urmeze Kolel, respectiv Midreshet.
    Toate formele de învățământ Iudaic există oriunde există și comunități de evrei religioși, nu doar în Israel.

    ReplyDelete
  13. Cristina , buna seara
    ti-as mai adresa una-doua intrebari , daca-mi e permis . Ce inseamna terminologie ebraica si daca se poate invata singur de unde anume? Alfabetul ebraic l-am gasit in mai multe parti , mai greu este cu scrierea , fiecare litera mi se pare complicata . Poate-mi dai tu informatii in plus , eventual chiar un link care m-ar putea ajuta . Multumesc .

    Daniel.

    ReplyDelete
  14. Cristina , te salut
    vad ca nu m-ai invrednicit inca de un raspuns la ultimul mesaj ; numai tu poti sa cunosti motivele , dar daca a fost din vina insistentelor mele atunci imi pare rau si-mi cer scuze ; am o singura explicatie : interesul meu pentru iudaism , motiv pentru care am citit toate prezentarile referitoare la acest subiect de pe blog ; totusi , ca sa nu fiu clasificat intr-un anume fel , ma retrag la fel cum am aparut ; nu pot ramine intr-o casa care mi-a deschis usa dar ma lasa in prag . Iti multumesc pentru toate raspunsurile de pina acum si-ti doresc toate cele bune .

    Daniel.

    ReplyDelete
  15. Dragă Daniel ... îmi pare sincer rău că iei tăcerea mea drept "nesimţire" şi că tu consideri că te-am lăsat în prag. Nu sunt datoare să-ţi explic nimic, dar ţi-am văzut comentariul abia aseară la ora 12 şi nu am mai găsit destulă energie să-ţi răspund deoarece azi urma să plec din localitate foarte devreme. Că tu alegi să citeşti sau nu blogul meu nu mai ţine de mine, eşti liber să faci ce vrei.
    Pentru că ai pus o întrebare am să-ţi răspund.
    Terminologie ebraică înseamnă o serie de termeni ebraici care sunt folosiţi în locul cuvintelor din altă limbă, iar de obieci aceste cuvinte sunt cu referire la ritualuri, la Adonai, la înţelegerea iudaică.
    Pentru că nu sunt acasă, iar calculatorul de pe care îţi scriu nu e al meu, nu am la îndemână un link mai bun, aşa că îţi dau acest link şi sper să te ajute http://www.hebrew4christians.net/
    Îmi pare rău că m-ai perceput în felul în care ai făcut-o, dar cred că toate lucrurile lucrează spre binele celor ce Îl iubesc pe HaShem. Să fii binecuvântat, acesta e ultimul meu mesaj pentru tine. Shalom!

    ReplyDelete