”Aţi auzit că s-a zis: „Ochi pentru ochi şi dinte pentru dinte.” Dar Eu vă spun: să nu vă împotriviţi celui ce vă face rău. Ci, oricui te loveşte peste obrazul drept, întoarce-i şi pe celălalt. Oricui vrea să se judece cu tine şi să-ţi ia haina, lasă-i şi cămaşa. Dacă te sileşte cineva să mergi cu el o milă de loc, mergi cu el două.”
Dar știm în Adevăr, că Yeshua a venit să împlinească Legea (Matei 5:17).
Fraza ”ochi pentru ochi, dinte pentru dinte” nu este ca să justifice răzbunarea nici să îndreptățească pe cineva care-și face singur dreptate.
Contextul în care această Mitzvah (poruncă) este dată, este puțin mai diferit decât le place unora să îl citeze.
”Dar dacă se întâmplă o nenorocire, vei da viaţă pentru viaţă, ochi pentru ochi, dinte pentru dinte, mână pentru mână, picior pentru picior, arsură pentru arsură, rană pentru rană, vânătaie pentru vânătaie. Dacă un om loveşte ochiul robului său, fie bărbat, fie femeie, şi-l face să-şi piardă ochiul, să-i dea drumul, ca despăgubire pentru ochiul lui. Şi dacă face să cadă un dinte robului său, fie bărbat, fie femeie, ca despăgubire pentru dintele lui, să-i dea drumul.” Exod 21:21-26
Dumnezeu a instaurat noțiunea de despăgubire. Până la momentul în care această mitzvah a fost dată, fiecare făcea ce-l tăia capul. Unul care era mai tare sau mai înstărit putea să facă rău oricui fără nici o consecință, fără ca victima să fie despăgubită în vreun fel. Între neamuri unul care își omora robul în bătaie, nu era judecat în nici un fel deoarece robul era proprietatea stăpânului său, dacă un bărbat își rănea soția, nu trebuia să răspundă în nici un fel în fața nimănui deoarece, era a lui. Dar Adonai este un Dumnezeu milos, care ține cont de durerea oricărui suflet, până și de durerea unui rob, care nu are nici un drept.
Sanhedrinul sau Beit Din (casa de judecată) hotăra valoarea daunelor provocate și stabilea o sumă pe care avea să o primească partea vătămată.
”Ochi pentru ochi” nu înseamnă că fiecare om căruia i s-a scos un ochi sau un dinte mergea și provoca atacatorului său același ”tratament”. Isrelul nu era o țară de orbi și știrbi.
Yeshua spune de fapt, că atunci când ți se trece dreptul cu vederea și s-ar întâmpla să pierzi un ”ochi sau un dinte” să nu ceri despăubire, iar dacă tu ești cel care ai provocat răul și cineva vrea să să judece cu tine și ca despăgbire îți cere haina, dă-i și cămașa, dacă îți cere ca și despăguire să mergi o milă cu el, mergi două.
Aceste versete din Matei 5:38-41, sunt spuse în contextul legii din Exod 21 și deci trebuie interpretate în contextul respectiv.
Bat Melech
Cristina
OK, sincer nu inteleg de ce asta a fost interpretata de unii cititori ai blogului tau, ca fiind legalism. Eu cred ca termenul asta a devenit un pic mai mult o scuza ca sa nu ne intereseze "lucruri din Vechiul, care nu mai sunt valabile". Oare nu e tot har ca Domnul sa apere dreptul celor napastuiti (robi, saraci, amarati) si sa ceara sa li se faca dreptate.
ReplyDeleteIn Matei, Yeshua duce Legea mai departe, dupa modelul "daca iti cere atat, tu da-i si mai mult". Peste tot El nu numai ca intareste Legea dar cere si mai mult: " Sa nu credeti ca am venit sa stric Legea sau Prorocii, am venit nu sa stric, ci sa implinesc. Caci adevarat va spun, cata vreme nu va trece cerul si pamantul, nu va trece o iota sau o frantura de slova din Lege, inainte sa se fi intamplat toate lucrurile." (Matei 5:17-18)
Asa ca lasa-i tu pe cei care vor sa creada ca jumatate din Biblie o anuleaza pe cealalta jumatate(care by the way, ne face sa parem pentru altii o "religie" de confuzi, si stiu asta pentru ca traiesc intre ei). Lasa-i sa creada ce vor. Lasa-i sa creada interpretarile lor la ceea ce a scris Pavel in loc sa creada ce a spus Isus cu gura Lui. Lasa-i sa creada ce jumate di Biblie a fost pusa acolo ca sa faca Cartea mai groasa si ca nu mai are nici o relevanta la ora asta. Tu ai scris adevarul. In rest nu mai e treaba ta. Multumesc ca stai in ce ti s-a dat. Esti o incurajare pentru mine.
Bat Tzion