CATRE CITITORI

Articolele prezentate în acest blog reprezintă convingerile şi părerile personale, cugetările mele, trăirile mele şi ceea ce Adonai mă învaţă. Crezul meu nu este asociat cu nici o denominaţiune, cult sau comunitate.
Articolele mele sunt rezultate din trăirea mea cu Adonai, deci nu încurajez publicarea, copierea sau reproducerea acestora, fără acordul meu.

Mulţumesc pentru înţelegere,
Bat Melech בת מלך

Wednesday, October 28, 2009

Torah: pedagogul meu

Astfel, Legea (Torah) ne-a fost un îndrumător (pedagog) spre Hristos, ca să fim socotiţi neprihăniţi prin credinţă. - Galateni 3:24

Ce este un pedagog? Potrivit cu definiţia din DEX, pedagogul este o persoană cu pregătire specială, care se ocupă, teoretic și practic, cu munca didactică și educativă.
Dacă Adonai a dat Torah ca să fie un pedagog care să mă îndrume spre Hristos, atunci cu siguranţă Torah este ceva bun. Dacă ar fi fost ceva greşit ne-ar fi dat un alt îndrumător care să arate spre Hristos, dar din moment ce Adonai a dat Legea să ne îndrume, putem deduce că Legea este ceva bun.
Întrebarea mea este ... dacă Legea a dat-o Adonai şi este ceva bun, atunci de ce mă mai acuză unii de legalism? Bazat pe ce? Pentru că Yeshua spunea "vai de voi farisei şi cărturari, vai de voi învăţători ai Legii"? Dar dacă ar fi venit astăzi, ar fi zis "vai de voi baptişti şi penticostali, vai de voi creştini după Evanghelie!" Pentru că era Legea ceva greşit spunea Yeshua aceste lucruri, sau pentru că cei care le cunoşteau se purtau ca şi păgânii, la fel ca unii "fraţi" care se ascund sub numele de "pocăit" şi fac lucruri care îi uimesc pe cei din lume până acolo că spun "numai cu pocăiţii să nu-ţi faci de lucru!"
Nu, Legea nu era ceva greşit, Legea a fost dată să ne înveţe despre Hristos.
Câtă vreme elevul este în şcoală, primeşte toată învăţătura dată de profesor. Dacă este un elev bun va ajunge la maturitate să stăpânească lucrurile învăţate şi nu mai are nevoie de profesor, pentru că se aşteaptă de la el să aibă învăţătura impregnată în sinea lui aşa încât lucrurile învăţate să le aplice în orice aspect al vieţii.
Dacă elevul a fost unul mediocru, ajunge să dispreţuiască pedagogul care l-a îndrumat, nu vede rostul învăţăturii şi vede rezultatul ca şi ceva de apucat. Dacă elevul este bun înţelege că deşi pedagogul pare aspru, are ca scop formarea sa.
Dacă un elev refuză să asimileze învăţătura şi ajunge de exemplu şofer de tir, înseamnă acest lucru că învăţătura era de vină, sau elevul care a refuzat să vadă învăţătura ca şi ceva bun?
Eu văd Torah şi rolul ei de a mă îndrepta spre Hristos, doar pentru că am asimilat ceea ce Torah m-a învăţat.
Negreşit că Torah fără ca să aibă ca rezultat pe Yeshua este la fel de ridicol ca şi un elev care îşi poartă învăţătoarea din clasele primare cu el toată viaţa şi mai şi vede acest lucru ca şi ceva bun.
Dar dacă văd că Torah a fost dată să mă înveţe despre Yeshua şi Torah m-a învăţat că Yeshua este împlinirea ei, atunci aceasta este ca şi un elev ajuns la maturitate, care nu mai este urmat de profesorul său, dar învăţătura primită o poartă înlăuntrul său.

„Ci iată legământul, pe care-l voi face cu casa lui Israel, după zilele acelea, zice Domnul: Voi pune Legea Mea înăuntrul lor, o voi scrie în inima lor; şi Eu voi fi Dumnezeul lor, iar ei vor fi poporul Meu." - Ieremia 31:33

Scopul Legii a fost să mă îndrume spre Yeshua, iar în cadrul acestui nou Legământ, care l-a încheiat cu mine prin Yeshua, am dreptul să port Torah Lui în inima mea. Dacă focusul Noului Legământ este să scrie Legea lui Adonai înlăuntrul meu, atunci cum zicea Pavel "De acum încolo nimeni să nu mă mai necăjească".

Bat Melech בת מלך
Cristina

4 comments:

  1. Am cateva intrebari la care va rog sa imi raspundeti!
    1. Am observat ca rabinii folosesc un cititor pentru Torah, un fel de stilou care are in varf in loc de penita pentru cerneala o manuta cu un deget dupa care urmaresc randul cand citesc. Pentru ce folosesc acel cititor pentru Torah? Este el un obicei sau face parte din ritualul cititului Torei? De unde pot cumpara un astfel de cititor?(as prefera unul ieftin, romanii nu au banii occidentalilor)
    2. Care versete din Vechiul Testament se tin in Tefellin?
    3. De ce evreii ortodocsi, acei evrei considerati ultra-religiosi, poarta niste palarii mari, negre, peste kipa? Acea vestimentatie neagra a evreilor ortodocsi provine de pe vremea Mantuitorului Iisus Hristos sau inainte de venirea Mantuitorului Iisus Hristos?
    4. Stiti cumva si ce se mananca de Sabath?
    Imi cer scuze daca am gresit vreo litera sau vreun cuvant incercand sa folosesc termenul original, ebraic, pentru denumirea unor obiecte de cult sau sarbatori.
    Multumesc anticipat!
    3.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Shalom, am să încerc să vă răspund chiar dacă unele din întrebări au răspunsuri mult mai complexe decât un simplu comentariu.
      1. ”Stiloul” la care vă referiți se numește YAD (ebr. mână) și se folosește la urmărirea textului când acesta se citește din sulurile de Torah, atât pentru a nu lăsă uleiurile din piele să intre în sulul respectiv și să afecteze calitatea acestuia, cât și pentru a evita ca cineva necurat din punct de vedere ritualic să atingă Numele Sfânt scris în Torah. Nu văd rostul pentru care ați dori să cumpărați unul dacă nu dețineți un sul al Torei, dar oricum prețurile variază în funcție de materialul din care este confecționat acesta, mai ieftine probabil ați găsi pe e-bay decât pe site-urile evreiești, însă nu garantez validitatea acestora ca având certificat kosher.
      2. În cutiuțele tefillin-ului (batim) se găsesc versetele din Shema Israel (Deuteronom 6:4-9); Exod 13:1-10; Exod 13:11-16 și Deuteronom 11:13-21.
      3. Vestimentația neagră e specifică evreilor ortodocși și diferitelor grupări de chassidim iar motivele sunt numeroase. Unul din aceste motive este că Talmudul susține că motivul pentru care evreii au supraviețuit în Mitzrayim (Egipt) a fost pentru că s-au ținut de 3 lucruri: nu și-au schimbat limba, numele și stilul de îmbrăcăminte. În secolele 16-17 au fost mai mulți rabini ashkenazi care au fost de fapt și părinții mișcării chassidice, care au insistat ca îmbrăcămintea să nu se mai schimbe ca un fel de protest împotriva asimilării evreilor între goyim (neamuri). S-a decis așa cum spune și Talmudul că negru este culoarea cea mai sombră și modestă de aceea rabinii respectivi au început să poarte această culoare și talmidim (ucenicii) acestora au preluat acest obicei și au făcut din el o tradiție. La fel este și cu pălăriile care se poartă, deși acestea sunt ca să amintească de mitra preoțească și să responsabilizeze evreul atunci când o poartă să se poarte ca unul care face o slujbă duhovnicească. Pălăriile diferă în funcție de gruparea din care provine fiecare și se poate recunoaște foarte simplu un evreu și secta din care provine după pălăria pe care o poartă.
      4. De Shabbat se mănâncă de obicei pește și challah (pâinea împletită) este nelipsită, însă depinde din nou de gruparea din care provin dacă mănâncă pește sau nu.
      Sper să vă ajute la ceva răspunsurile primite. Fiți binecuvântat(ă)! Shalom!

      Delete
  2. Va multumesc foarte mult! Imi place foarte mult cultura evreilor, ii admir ca si popor si le respect modul de viata! Cand am mers in Israel, a fost de Pastele ortodox, eram in clasa a VI-a, si din cauza multimilor s-a rupt un gard iar militarii evrei au format un gard viu pentru a nu se calca oamenii in picioare, iar eu aunci m-am pierdut. Desi am ajuns intr-un cartier de evrei ortdocsi, si se uitau la mine foarte urat si era si Sabatul, am ramas cu o aminitire foarte placuta ca nu au reactionat asa cum am crezut ca vor reactiona. Probabil voi mai pune unele intrebari pentru a-mi lamuri curiozitatea, dar va multumesc!

    ReplyDelete