CATRE CITITORI

Articolele prezentate în acest blog reprezintă convingerile şi părerile personale, cugetările mele, trăirile mele şi ceea ce Adonai mă învaţă. Crezul meu nu este asociat cu nici o denominaţiune, cult sau comunitate.
Articolele mele sunt rezultate din trăirea mea cu Adonai, deci nu încurajez publicarea, copierea sau reproducerea acestora, fără acordul meu.

Mulţumesc pentru înţelegere,
Bat Melech בת מלך

Monday, April 5, 2010

Ha Avot - Avraham, Yitzak v'Yaakov

Ha Avot = Părinţii, liter. Taţii, cu referire la Avraham, Yitzak şi Yaakov.
În Iudaism este un concept care se numeşte b'zchut haAvot, adică în meritul celor 3 părinţi. Când un evreu se roagă, se roagă la HaShem ca fiind Dumnezeul lui Avraham, Yitzak şi Yaakov. Adonai se prezintă pe Sine Însuşi ca fiind Dumnezeul acestor 3 şi Yeshua face referire în evanghelii la acest concept b'zchut haAvot în Matei 22:32 când citează Shemot (Exod) 3:6 „Eu sunt Dumnezeul lui Avraam, Dumnezeul lui Isaac, şi Dumnezeul lui Iacov?” Dumnezeu nu este un Dumnezeu al celor morţi ci al celor vii.”
De ce Adonai alege să se numească pe Sine ca fiind Dumnezeul lor? Nu erau oameni perfecţi.
Avram era un închinător la idoli când l-a strigat Adonai. În Talmud scrie că Avram se închina la fel ca şi toţi ceilalţi haldei la soare şi la lună, dar că atunci când a fost chemat a înţeles că era Unul mai mare decât soarele şi luna. Avram nu găsea ca fiind ceva greşit să mintă pentru a se salva pe sine şi nevasta lui (Bereishit/ Gen. 12:10-20). Avram se temea, Avram se îndoia de făgăduinţa primită (motiv pentru care l-a avut pe Ishmael), Avram nu era perfect. Dar Adonai nu are nevoie de oameni perfecţi ca să facă un lucru veşnic. HaShem a mers la Avram şi i-a schimbat numele în Avraham. Ishmael a ieşit din Avram, dar Yitzak s-a născut din Avraham.
Yitzak, al 2-lea dintre Avot, la rândul său nu era un om perfect. La fel ca şi tatăl său Avraham, Yitzak a minţit să se scape pe sine şi pe nevasta lui. A avut 2 fii, din care a ales să-l iubească pe cel care încălcat poruncile lui Adonai. Când Eisav s-a căsătorit cu femei hetite, ori nu l-a mustrat, ori nu a avut nici un cuvât de zis în viaţa lui Eisav care s-a căsătorit cu închinătoare la idoli. Yitzak nu putea să discearnă voia lui HaShem când a trebuit să dea binecuvântarea întâiului născut. Din cauză că îl iubea pe Eisav mai mult, a considerat că şi HaShem face la fel, dar ştim din Malachi /Maleahi 1:2-3 că Adonai l-a iubit mai mult pe Yaakov: "Nu este Esau frate cu Iacov? zice Domnul; totuşi am iubit pe Iacov, şi am urât pe Esau". Yitzak este singurul dintre Avot la care Adonai nu i-a schimbat numele.
Apoi Yaakov... probabil mai plin de defecte decât Avraham şi Yitzak la un loc. Yaakov a trebuit să mituiască pentru dreptul de întâi născut, să înşele pentru binecuvântarea tatălui său, să se lupte cu Malach Adonai ca să fie binecuvântat. Probabil cu nici unul dintre Avot nu s-a purtat Adonai atât de aspru şi atât de bun. Aspru pentru că a plătit pentru fiecare lucru greşit. Pentru că l-a înşelat pe tatăl său, Adonai a lăsat să fie înşelat de Laban; fiica lui Dina a fost violată de Sihem; pentru că a luat prin înşelătorie dreptul de întâi născut, Adonai i-a luat pe întâiul său născut din Rachel, pe Yosef. Dar a primit de la Adonai mai mult decât toţi Avot pentru că HaShem i-a înapoiat totul şi pe deasupra l-a numit Israel, nume cu care se numesc toţi aleşii Lui. Pe lângă faptul că Adonai se numeşte Dumnezeul lui Avraham, Yitzak şi Yaakov, El se numeşte mereu Dumnezeul lui Israel --- Dumnezeul unui om imperfect.
Adonai nu are nevoie de perfecţiunea mea ca să lucreze cu mine. Dacă un pictor pictează o capodoperă cu o pensulă defectă, capodopera doar scoate şi mai mult în evidenţă talentul pictorului care nu-şi trage talentul din pensule perfecte ci din măiestria cu care se foloseşte până şi de o pensulă defectă.
Nu spun că omul şi felul lui de a fi nu trebuie să se schimbe şi să se îmbunătăţească mereu, dar acolo unde încercarea mea de a fi mai bună eşuează, Adonai nu se lasă oprit de eşecul meu pentru a lucra cu mine în continuare. El zideşte Malchut haElohim (Împărăţia lui Dumnezeu) cu oameni imperfecţi, dar ştiu că El este un Ziditor desăvârşit şi ceea ce zideşte El rămâne.
Adonai nu a considerat că se umileşte pe Sine prin asocierea Sa cu cei 3 Avot. Deşi erau imperfecţi şi Adonai perfect, Adonai nu a considerat ca de apucat ascultarea lor faţă de El şi nu S-a ruşinat să se numească pe Sine Dumnezeul lui Avraham, Dumnezeul lui Yitzak, Dumnezeul lui Yaakov şi nădăjduiesc cu toată inima mea să se numească pe Sine fără să-i fie ruşine, Dumnezeul lui Bat Melech.
Sunt foarte conştientă de toate imperfecţiunile mele şi ştiu cu toată inima mea că tot ce am bun în mine e de la Adonai. Ştiu că de multe ori sunt o pricină de poticnire pentru unii şi îmi pare rău, aş vrea să puteţi să priviţi la El şi nu la unealta de care se foloseşte.
Fiţi binecuvântaţi de Adonai shel Avraham, Yitzak v'Yaakov!

Bat Melech בת מלך
Cristina

1 comment:

  1. Cind am inteles eu - destul de tirziu si cu ajutorul altora pe care Adonai ,in hesed sel emet [adevarata Lui bunatate] a binevoit sa mi-i trimita in cale ca sa nu mai bijbii in intuneric - ca Dumnezeul cel adevarat - El , Unicul , Singurul - este de fapt Dumnezeul evreilor - atunci am inceput a privi pe Am Segula asa cum vrea El sa-l privesc si ma straduiesc a-l iubi asa cum vrea El sa-l iubesc .Sufar in inima mea cind vad ca cei mai multi sint desinteresati sa vada cine si cum este in realitate dumnezeul carora spun ei ca se roaga ; prefera sa-si construiasca unul dupa cum isi inchipuie fiecare in mintea lui ca este El; de aceea ramin atitea usi inchise si atitea "rugaciuni" neauzite , pentru ca nu sint adresate lui Adonai shel Avraham , Yitzak v'Yaakov!

    Te compari cu o pensula imperfecta cu care Adonai isi desavirseste opera .Numai cel care nu este sincer nici macar cu sine insusi nu-si vede defectele , dar daca am fi perfecti atunci la ce ne-ar folosi harul Lui? El este Cel care ne transforma chiar si atunci cind noua ni se pare ca plutim in banalitate ; de aceea parerea ta despre cineva astazi poate fi alta miine ,pentru ca El vrea sa vedem chipul Lui in toti si in toate .

    Baruh ata HaShem, Eloheinu ,Meleh Haolam [Binecuvintat sa fii Tu , Doamne , Dumnezeul nostru ,Regele Universului ] Adonai shel Avraham ,Yitzak v'Yaakov!


    Shalom!

    ReplyDelete