CATRE CITITORI

Articolele prezentate în acest blog reprezintă convingerile şi părerile personale, cugetările mele, trăirile mele şi ceea ce Adonai mă învaţă. Crezul meu nu este asociat cu nici o denominaţiune, cult sau comunitate.
Articolele mele sunt rezultate din trăirea mea cu Adonai, deci nu încurajez publicarea, copierea sau reproducerea acestora, fără acordul meu.

Mulţumesc pentru înţelegere,
Bat Melech בת מלך

Saturday, May 29, 2010

Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău


וְאָהַבְתָּ אֵת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשְׁךָ וּבְכָל-מְאֹדֶךָ

Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău, cu toată inima ta, cu tot sufletul tău și cu toată puterea ta.

Recit cuvintele astea în fiecare zi, nu doar pentru că sunt parte din
שְׁמַע יִשְׂרָאֵל (Ascultă Israel, rugăciune recitată de evrei de 2 ori pe zi, dimineața și seara) ci pentru că înseamnă viață pentru mine, însă aseară de erev Shabat (vineri seara) am auzit cuvintele astea rostite de două ori și mi-au străpuns inima. Dintr-o dată cuvintele parcă au intrat în mine, au prins viață și mi-au vorbit. El, Cuvântul întrupat, intrat în inima mea defectă, mi-a vorbit inimă de Dumnezeu către inimă de carne în trup de lut. Mi s-a ”rupt filmul” și deși auzeam ce se vorbea, eram departe, față în față cu El, ca să înțeleg ce vrea El să știu că înseamnă cuvintele astea pentru mine.
El, Melech HaMalchim (Împăratul împăraților) mi-a șoptit ”Bat Melech, poți să mă iubești cu toată inima ta, cu tot sufletul tău și cu toată puterea ta, pentru că eu știu să apreciez iubirea ta și n-am să o disprețuiesc chiar dacă vine dintr-o inimă rănită, chiar dacă vine dintr-un suflet frământat și chiar dacă vine dintr-o putere limitată. Pe Mine poți să mă iubești cu tot ce ești pentru că Eu n-am să disprețțuiesc iubirea ta niciodată și nici n-am s-o iau de-a gata. Pe Mine poți să mă iubești.”
M-am tot gândit de ce nu a cerut Adonai să fie iubit cu partea mea ruchniut (spirituală/ duhovnicească)? Nicăieri Adonai nu spune ”iubește-mă cu tot Duhul tău” pentru că duhul meu vrea lucrurile lui Adonai, pe când sufletul, inima și puterea mea sunt distrase de lucrurile din lumea aceasta și vor să iubească lucruri din lumea aceasta. Pentru că Adonai e dragoste și pentru că ne-a făcut asemenea Lui, nu ne este greu să iubim, fie că e vorba de oameni, muzică, artă, cultură, etc. Dar lucrurile respective le iubești inteligența ta, sau cu inima dacă e vorba de oameni, sau cu puterea dacă e vorba de a lucra ceva ce îți place. Dar nu există nici un lucru pe pământ despre care să poți să spui că îl iubești cu tot ce ești, pentru că nu există nici un lucru care să completeze tot ce ești tu, suflet, putere și inimă. Chiar dacă ai ajunge să iubești un om atât de mult încât toate sentimentele tale să fie implicate, mai există domenii care te reprezintă, pe care acea persoană nu are cum să le împlinească și deci nu ai cum să afirmi că iubești un om cu tot ce ești. Dar reducând la absurd, să zicem că ar exista un astfel de om care să acapareze tot ce ești tu, suflet, inimă, putere, tot nu ar putea niciodată să stea în fața ta și să spună ”iubește-mă cu tot ce ești, pentru că eu nu am să te rănesc niciodată și nu am să disprețuiesc dragostea ta completă niciodată”. E stupid, pentru că nimeni nu poate promite așa ceva, pentru că știe că sentimentelșe nu sunt constante, visele se schimbă și la un momendat (chiar dacă nu va verbaliza ce simte) îți va da de înțeles că nu mai ești prioritate pentru el/ea. Nu spun lucrurile astea pentru că aș fi o mare cinică, ci pentru că și Romeo și Julieta, dacă nu s-ar fi sinucis (copii idioți) după vreo 20 de ani de căsnicie, nu cred că ar mai fi fost în stare să fie tot așa de acaparați unul de altul.
Nici un om nu poate să afirme în mod real ”poți să mă iubești cu tot ce ești”. Însă Adonai poate pentru că El nu se schimbă în funcție de timp, nu adună o dezamăgire azi, una mâine și în final să rămână doar cu multe dezamăgiri când vine vorba de tine. El ce începe duce la bun sfârșit și dacă a hotărât să mă iubească atunci când nu era nimic vrednic de iubit la mine, atunci cu cât mai mult nu va continua să mă iubească acum când a pus Ruach HaKodesh în mine. El poate să stea cu toată siguranța din lumea asta și cealaltă și să-mi spună ”Shema Bat Melech, Adonai echad, v'ahavta et Adonai Eloheicha, b'chol l'vavcha, u'v'chol nafshecha, u'v'chol meodecha” (Ascultă Bat Melech, Adonai e Unul Singur, să-L iubești pe Domnul Dumnezeul tău cu toată inima ta, cu tot sufletul tău și cu toată puterea ta). El e Singurul care poate să-mi ceară așa ceva. El e Singurul care merită așa ceva, să mă implic trup, suflet și inimă într-o dragoste care nu dezamăgește niciodată, care nu e disprețuită niciodată. Lui pot să-I spun ”ani ohevet Otcha” (Te iubesc) și să știu că și peste 20 /60 de ani de acum înainte nu are să se uite la dragostea mea și să spună ”și?”. Întotdeauna răspunsul Lui la dragostea mea va fi אני אוהב אותך בת מלך (ani ohev otach Bat Melech/te iubesc fiică de Împărat).

Bat Melech בת מלך
Cristina

23 comments:

  1. Asta e unul din articolele alea despre care ti-as fi spus inainte:" Bat Melech,iar te faci vulnerabila", dar acum inteleg de ce le scrii.
    M-am gandit si eu mult la lucrurile astea. De ce vrea sa fie iubit de noi? E ca si cum ar cere sa fie ranit. Mi-am dat seama ca El nu porneste in relatia asta cu aceleasi asteptari ca si noi. El stie ca urmeaza sa fie ranit, de la inceput si de la inceput alege sa continue sa iubeasca indiferent ce s-ar intampla. Mi-a luat mult timp pana sa pricep asta, dar m-a ajutat mult in felul in care ma relationez la oameni, la familia mea, chiar si la sotul meu. Pentru ca nu astept ca cineva sa-mi implineasca nevoi, dragostea mea are de a face cu alegerea mea nu cu ceea ce fac ei.
    Dumnezeu nu pleaca de la premisa "si daca Ma raneste/dezamageste Emma, ce o sa fac?" Nu m-a parasit niciodata pentru ca a avut deja raspunsul inainte sa ma ia in brate pentru prima data. Si din cauza ca El ne iubeste asa, putem sa ne facem vulnerabili, sa dam drumul la "haturi" si sa ne daruim cu totul in relatia asta. Pentru ca atunci cand Il iubesti pe Dumnezeu, esti in siguranta. El n-o sa-ti franga inima, n-o sa te paraseasaca, nu o sa moara cand ti-e lumea mai draga, lasand in urma un gol. In dragostea noastra pentru El si a Lui pentru noi nu exista frica, pentru ca nu avem nimic de pierdut.
    Multumesc ca ti-ai deschis inima, Bat Melech.

    Emma

    ReplyDelete
  2. Cele vazute si cele nevazute au fost facute de Adonai doar prin Cuvint si de la inceputuri mecanismele creatiei functioneaza perfect dupa legile Lui pina astazi . Doar pentru a-l face pe om Adonai a trebuit "sa puna umarul" si nu S-a injosit pe Sine Insusi luind tarina si punind in ea suflare de viata . Acesteia , partii spirituale din mine , i-a dat legea iubirii si i-a poruncit sa invete tarina sa-L iubeasca .In timp ce spiritul meu Il iubeste in mod natural pentru ca este parte din El , cealalta parte din mine - cea fizica - Il poate iubi nu daca marturiseste aceasta iubire cu buzele , ci numai daca se straduieste sa implineasca poruncile Lui . Asa ca "iubirea catre Dumnezeu sta in pazirea poruncilor Lui", iar cel ce pazeste poruncile , in acela dragostea Lui este desavirsita . Oricit am despica firul in patru si oricit de multa teorie a iubirii am propovadui verbal , doar unul singur L-a iubit asa : Yeshua . Toata viata noastra este o scoala in care invatam sa-L iubim dupa modelul iubirii lui Yeshua . Adonai nu dispretuieste iubirea noastra , asa bolnava cum este , deoarece mereu isi aduce aminte ca ne-a facut din tarina si ca "sintem suflare care trece si nu se mai intoarce ".
    Daca calatoresc impreuna cu Yeshua , El imi va spune cum sa-L iubesc "cu toata inima mea , cu tot sufletul meu si cu toata puterea mea " .Am incredere deplina in Yeshua!

    ReplyDelete
  3. Stiu ca aceasta rugaciune , pe liga faptul ca se constituie in prima porunca din cele zece , face parte din Crezul fundamental al iudaismului .Daca poti , te rog s-o scrii si pentru mine in intregime , atit in limba romana cit si in ivrit cu caractere latine si sa-mi spui si ritualul - daca acesta exista - recitarii ei . Am ceva scris intr-un loach , dat mi-ar folosi mai mult daca mi-ai explica mai amanintit . Multumesc .
    Shalom!

    ReplyDelete
  4. Această mitzvah (poruncă) face parte din ”declarația de credință” a evreilor, cunoscută pe scurt ca și ”Shema Israel”. Ca să nu le mai scriu și în română, am să-ți spun referințele exact în ordinea în care sunt recitate: Devarim/ Deuteronom 6:4-9, Devarim 11:13-21, și Bamidbar/ Numeri 15:37/41.
    Deoarece nu mai există Beit HaMikdash (Templul) și pe acest motiv nu se pot aduce jertfele care Adonai le-a cerut de 3 ori pe zi, Chazal (rabinii Talmudului) au hotărât să se introducă 3 sercvicii de rugăciune zilnice, Shacharit, Mincha și MaAriv, respectiv dimineața, la amiază și seara, excepție făcând Shabatul și unele sărbători, care au incluse și un al 4-lea serviciu numit Mussaf. La fiecare din aceste servicii există o serie de rugăciuni și Psalmi recitate și nu am cum să îți scriu tot Siddur-ul (cartea de rugăciuni) într-un comentariu, dar am să-ți scriu Shema Israel transliterat și pe care o poți găsi în limba română la referințele pe care ți le-am scris mai sus.

    ReplyDelete
  5. Shema Israel Adonai Eloheinu, Adonai Echad. Baruch Shem Kevod Malchuto, l’olam va’ed. V’ahavta et Adonai Eloheha b’chol levavcha, u’v’chol nafshecha, u’v’chol meodecha. Vehayu hadvarim haeleh asher anochi metzavecha ha yom al levavcha. Veshinantam levaneycha vedibarta bam beshivtecha b’veitecha u’v’lechtecha va’derech u’v’shachbecha u’v’kumecha. Ukshartam l’ot al yadecha, v’hayu l’totafot bein eineicha. U’chtavtam al mezuzot beitecha uvishareicha.
    V’haya imshamoa tishmu el’ mitzvotai asher anochi metzaveh etchem ha yom l’ahava et Adonai Eloheichem ulovdo b’chol l’vavchem, u’v’chol nafshechem, v’natati m’tar artzchem b’ito, yoreh umalkosh v’asafta deganecha v’tiroshchav’itzharecha v’natati eisev b’sadecha livhemtecha v’achalta v’savata. Hishamru lachem peyifte l’vavchem, v’sartem, v’avadtem, Elohim acheirim, v’hishtecha vitem lachem. V’charah af Adonai bachem, v’atzar et hashamayim, v’lo yhyieh matar v’haadama lo titein et yvula, va’avadtem m’heira meial haaretz hatova asher Adonai notein lachem.
    V’samtem et d’vara eileh al levavchem v’al nafshechem, ukshartem otam l’ot al yedchem v’hayu l’totafot bein einechem. V’limadtem otam beinechem , l’dabeir bam b’shivtecha b’veitecha u’v’lechtecha vaderech, u’v’shochbecha uk’kumecha. Uchtavtam al mezuzot beitecha uvishareicha. L’maan yirbu yimeichem vimei v’neichem al haadama asher nishba Adonai laavoteichem lateit lahem ki mei hashamayim al haaretz.
    Vayomer Adonai el Moshe leimor: Dabeir el b’nei Israel vamarta aleihem v’asu lahem tzitzit al kanfei vigdeihem l’dorotam v’natenu al tzitzit uritem oto uzchartem et kol mitzvoth Adonai v’asitem otam v’lo taturu acharei l’vavchem v’acharei einechem asher atem zonim achareihem. Lemaan tzkru vaasitem et kol mitzvotai vihitem kedoshim leiloheichem. Ani Adonai Eloheichem asher hotzeiti etchem m’eretz Mitzrayim lihyot lachem leilohim. Ani Adonai Eloheichem.

    ReplyDelete
  6. Am vazut ca ti se pun tot felul de intrebari despre iudaism ,la care raspunzi ; vin si eu cu citeva referitoare la "Shema Israel", care ma intereseaza , daca te rog sa ma lamuresti .
    Stiu ca evreii o recita de doua ori pe zi , dimineata si seara , barbatii avind tzitzit si tefilin ( filacterii),sper sa nu gresesc prea mult . Femeile de ce nu poarta? Si ele recita rugaciunea? Eu , ca si ne-evreu , pot s-o recit daca nu am aceste obiecte despre care vorbesc la un moment dat in rugaciune? Sau daca un crestin se converteste la iudaism , inseamna ca le primeste , adica trebuie sa le aiba obligatoriu la el atunci cind se roaga? Exista un anumit ritual de recitare , anumite ore fixe?
    Ai pomenit si de Psalmi . Poti sa-mi spui , te rog , care sint Psalmii pe care-i recita evreii cu ocazia celor trei momente de rugaciune zilnica? La prinz ,inseamna ca-si opresc lucrul si se roaga?
    Sper ca n-au fost prea deplasate intrebarile , sau prea multe . Multumesc pentru raspuns .

    ReplyDelete
  7. Poți să întrebi liniștit(ă). Nu greșești, bărbații își pun tefillin și Tallit când se roagă, tefillin-ul nefiind obligatoriu la serviciul de mincha care este la amiază. Femeile nu poartă tefillin la fel cum nu poartă tallit pentru că în partea din Shema din Numeri 15:38 Cornilescu a tradus ”vorbește copiiilor lui Israel” dar în ivrit este ”dabeir el benei” - vorbește-le fiilor lui Israel, adică bărbaților iar evreii au luat acest lucru literalmente, însă acesta nu este singurul motiv ci și din cauză că se folosesc obiecte sfințite de Cohanim (preoți) iar femeile sunt necurate o dată pe lună și din acest motiv nu își pun obiectele de ritual deoarece conțin Numele Sfânt al lui Adonai scrise atât în tefillin cât și pe tallit.
    Nu, nu trebuie să-ți legi tefillin și să porți talit ca să te rogi pentru că nu ești evreu și ție nu ți s-a dat ca lege veșnică această poruncă și nu cred că obiectele respective te ajută în sine mai ales că nu ai avut contact cu așa ceva. Poți să te rogi cum vrei tu.
    Mi-a mai zis cineva astăzi că eu sunt o creștină care m-am convertit la iudaism, nu există așa ceva dragilor și nici nu știu de unde vine asta, eu nu m-am convertit veci pururi nici la creștinism și nici la Iudaism, eu sunt dintre neamuri și Îl urmez pe Adonai shel Israel și mi se pare de bun simț că dacă Îl urmez pe Cel ce se numește cu numele unui popor să fac lucrurile care le-a cerut și lor, nu că astea mântuiesc, ci pentru că împlinesc crezul meu. Un creștin care se convertește la Iudaism la fel ca și oricare din orice altă religie, trebuie să se dezică de vechiul crez, în cazul creștinilor trebuie să se dezică verbal de Yeshua după care intră în Brit (Legământ) iar apoi intră în mikvah care este baia ritualică. Eu nu am făcut așa ceva și nici n-aș sfătui pe nimeni să se dezică de Yeshua și să dea vina pe o dragoste pentru Israel când face așa ceva. Eu mi-am încheiat Legământul cu Adonai prin Yeshua și dacă nu era El, nu aveam cum să mă apropiu nici de Israel și nici de Adonai.
    Spun astea nu pentru că ai întrebat ci pentru că vreau să se înțeleagă că nu există creștin convertit la Iudaism. Dar și dacă cineva se onvertește la Iudaism, nu, obiectele nu i se dau ci și le cumpără singur.
    La Shacharit se recită psalmii 100 și de la 145 la 150. La Mincha se recită Ps 84:5, 144:15, Psalmul 145, iar la Maariv nu se recită Psalmi de către evreii Ashkenazi însă Sfaradi recită Psalmul 121. Orele la care se fac aceste rugăciuni... Shacharit poate să înceapă din momentul în care răsare soarele, care pe timp de vară este la ora 5 atunci poți să-ți spui rugăciunea din acel moment și până cel târziu la ora 7:30. Mincha începe de la ora 12 și poți să o reciți până cel târziu la 14:30, iar Maariv la ora când apune soarele, de exemplu dacă e ora 20, atunci poți să reciți Maariv până la 10.30. La Mincha nu trebuie să se oprească neapărat din lucru, pentru că au o pauză oricum în acest interval și dacă nu au pauză își fac.
    Întrebările tale nu au fost deloc deplasate, sper că au sens răspunsurile mele. Fii binecuvântat(ă). Shalom

    ReplyDelete
  8. Eh , daca vad ca mi-a mers , atunci mai intreb...
    La ce te referi cind zici ca cele doua obiecte de cult au scrise Numele Sfint a lui Adonai?
    Care sint obiectele sfintite de preoti pe care evreii le folosesc la rugaciune si ce rol au ele? Acesti preoti indeplinesc un anumit serviciu la sinagoga? Femeile , in perioada amintita , au voie sa mearga la sinagoga? Sau ne-evreicele la lacasul lor de cult, care-o fi el? Multumesc pentru rabdare .

    ReplyDelete
  9. Numele Sfânt al lui Adonai este format din 4 litere evreiești, pe care evreii nu-l pronunță niciodată, dar care este scris pe bucata de pergament dinăuntrul tefillinului și pe Atara (partea Tallitului care vine în jurul gâtului când tallitul nu acoperă capul). Am scris un articol despre tefillin, poate vrei să-l citești: http://notzria.blogspot.com/2009/12/tefillin.html

    Obiectele sfințite sunt toate obiectele care au scrise pe ele acest Nume Sfânt sau care se folosesc în anumite ritualuri. Nu, Cohanim nu îndeplinesc serviciile la sinagogă ci Rabinii, dar Cohanim spun binecuvântările.
    Evreicele (și aici mă refer doar la cele care nu sunt secularizate) nu merg la sinagogă în perioada necurăției, ci doar după ce perioada a încetat, au un timp de 7 zile de curățire după care merg la Mikvah (baia rituală) iar apoi pot să meargă din nou la sinagogă. Ce fac ne-evreicele habar nu am, însă părerea mea personală este că dacă ai fost odată curățit prin Sângele lui Yeshua nu ai cum să devi necurat din pricina unui lucru care nu vine din voința ta. Cred că necurăția omului ține de sufletul lui și singur cu voia lui ajunge să se necurățescă. LA goyim Adonai nu le-a cerut să facă acest lucru. Fiecare să-și folosească înțelepciunea și să facă ceea ce este încredințat că e bine și în conformitate cu Scriptura. Eu țin halacha (legea Iudaică), dar nu aș pune niciodată aceste lucruri pe neamuri.

    ReplyDelete
  10. Oh , mi se pare din ce in ce mai complicat ... cred ca n-am stiut unde ma bag ... vad atitea divergente de opinii in jurul meu , incit nu mai stiu cum trebuie sa procedez ca sa nu gresesc inaintea Lui . Deci , dupa parerea ta , daca la neamuri nu li se cere aceleasi lucruri ca la evrei , atunci inseamna ca pot proceda in functie doar de Scriptura? Dar atunci tu cum tii halacha, adica ce faci practic? Cum ai ajuns la concluzia ca asa este bine? Care este biserica ta? Pot sa mai intreb si alte lucruri?

    ReplyDelete
  11. Nu e complicat, e doar foarte complex...la fel ca și Adonai, ca atunci când ai impresia ”acum știu” vezi că de fapt nici nu ai zgâriat suprafața.
    Știu că e greu între atâtea părereri să îți formezi una care să te reprezinte și să știi cu tot ce ești că aceea e calea, dar Yeshua e Calea oricând și totul se reduce la EL, El a fost Cuvântul Întrupat, Torah și toată halacha personificată și crede-mă că este o libertate în a rămâne în Yeshua.
    După părerea mea e valabilă decizia adunării de la Yerushalayim din Fapte 15:7-11, ver.20. Dacă cineva caută și vrea mai mult de atât e ok, dar când decizi să le urmezi trebuie să înțelegi că este cel mai greu crez pe care eu îl cunosc și măcar că nu sunt ignorantă în ce privește aproape nici o religie. Nu trebuie să cauți să faci tot ce fac și evreii, spune doar ”Adonai eu vreu să fac voia Ta” și dacă de mai multă rugăciune ai nevoie, atunci roagă-te mai des, dacă de mai multă disciplină ai nevoie, atunci disciplinează-te, dacă de mai multă reverență ai nevoie că simți că lipsește ceva, atunci stai tu singur cu Adonai și caută răspunsul de la El nu de la oameni și dacă asta e calea pe care El vrea să mergi, atunci eu nu zic nu, dar vorba ta ”nu știi în ce te bagi”, dar dacă Adonai așa crezi că te călăuzește atunci fă, eu nu zic nu, dar nu începi cu informații prea grele că te vor copleși. Trebuie să începi natural, un copil care se naște în familie de evrei nu i se leagă din prima zi tefillin-ul... ai răbdare cu tine.
    Ce fac practic? Oy Vey... cum îți răspund eu la întrebarea asta într-un comentariu?... presupun că evreiește...practic fac ce scrie. Cum am ajuns la concluzia că așa e bine? Niciodată nu am ajuns la concluzia că e mai bine în comparație cu cineva care crede simplu în Yeshua și atât. Acum 8-9 ani am început să caut și pe urmă am ajuns la concluzia că dacă spun că iubesc Israelul trebuie să fac ceva în direcția asta. Așa am întâlnit evrei care nici măcar nu stăteau de vorbă cu mine pe nici un subiect religios pentru că eram total în ceață. Am suferit mult la început că nu înțelegeam nimic, dar am căutat și Adonai a deschis o ușă pentru mine să pot să încep să învăț. Nu am învățat pentru ca să cunosc mai mult, nu am învățat ca să-L impresionez pe Adonai, am învățat ca să mă pot apropia de ei și azi mi-e ușor să țin aceste lucruri de dragul lor. Ca să mă fac evreică cu evreul nu mi-a fost destul să îi iubesc, că de era așa tot Israelul era mântuit ... dar a trebuit să mor eu față de tot, a trebuit să învăț că pot să renunț la unele idei de care țineam, am învățat să îmi înghit vorbele că pe lângă faptul că eram dintre goyim mai eram și femeie și nu mă lăsau să uit asta nici o clipă. DAr cum să nu iubești așa popor? Nu a fost o decizie pe care am luat-o că așa m-am trezit într-o dimineață și nu mi-a făcut nimeni drumul ușor. Dar repet e doar pentru ei că fac toate astea nu pentru că aș considera că înalță pe cineva în ochii lui Adonai, măcar că pentru mine are tot sensul din lume calea asta.
    Biserica mea? Mă duc la o Biserică independentă, pentru că eram prea cidată pentru baptiști, prea evreică pentru penticostali, prea încuiată pentru carismatici, prea liberă pentru ortodocși, așa că merg într-un loc unde nu m-au judecat niciodată pentru ceea ce sunt și țin și nici nu au încercat să mă schimbe în nici un fel. E o Biserică mică, dar cu o viziune mare pe care nu neapărat o împărtășesc, dar oamenii de aici mi-au restaurat încrederea că Yeshua nu-și va lăsa Biserica în starea în care multe sunt ci o va face curată, fără pată și fără zbârcitură. Și ei și eu știm că sunt acolo doar pentru o vreme, vreme care se va încheia în vara aceasta când eu plec din țară și nici nu voi mai fii parte din nici o altă Biserică pentru că voi fii între evrei. Dar Biserica aceasta va rămâne veșnic mărturie pentru mine că goyim nu sunt o cauză pierdută.
    Poți să întrebi liniștit(ă).

    ReplyDelete
  12. Sint eu , curiosul de aseara , cel cu multe intrebari... putem vorbi astazi mai mult? ... daca ai timp pentru mine .

    ReplyDelete
  13. Poți să întrebi ce vrei (atâta timp cât nu sunt întrebări prea personale la care nu voi răspunde) și dacă am timp îți răspund.

    ReplyDelete
  14. Ma bucur ca esti acasa ... dar in acelasi timp ma intristez la vestea ca , acum cind am gasit si eu pe cineva binevoitor sa se uite si la mine si sa ma asculte , spui ca pleci din tara . Bine , nici nu e greu sa ghicesc unde ... am fost si eu in 2007 in Israel si de-atunci ma tot pregatesc sa mai merg ... mi-a fost tare drag sa respir acolo , n-as mai fi venit inapoi ... sper sa mai ajung .
    Probabil tu vei ramine acolo , ce faci cu blogul , il mai tii? In ca oras mergi? ... e o buimaceala in capul meu cu atitea intrebari...
    Te deranjeaza tare ca inca n-al un nume? ... inseamna ca va trebui sa caut unul:)

    ReplyDelete
  15. Credeam că vrei să pui întrebări în legătură cu Iudaismul... eu nu sunt mare fan al ”chat-ului” te rog nu mi-o lua în nume de rău.
    Nu nu plec în Israel încă, merg în Londra unde urmează să lucrez pentru o companie Israeliană. Următoarea oprire va fi Israel, b'ezrat HaShem (cu ajutorul Domnului).
    Îmi pare rău dacă am dat impresia că scriu blogul de plictiseală sau doar pentru că sunt în România... nu văd ce legătură are faptul că plec cu blogul, dar ca să îți răspund, nu, nu am de gând să mă opresc atâta timp cât Adonai mai mă lasă să fac asta.
    Nu mă deranjează că nu ți-ai dat numele, e alegerea ta, dar aș prefera să nu mai vorbesc despre mine, pentru că nu ești singurul care citește acest blog. Știu că pot fi percepută ca și o persoană închisă, dar spre deosebire de cineva care este sub anonimat, eu nu cred că e corect să fiu expusă în felul acesta. Știu că nu sunt întrebări grave, dar sunt mulți la care nu le urcă liftul până la ultimul etaj și ultimul lucru de care am nevoie acum e să dau apă la moară. Mulțumesc de înțelegere.

    ReplyDelete
  16. Imi pare rau ca am lasat impresia cum ca eu as fi vreun fan al acestei tehnici ; nu , nu sint ; am inceput astfel pentru ca mi se parea foarte agasant din partea mea sa -mi pun toate intrebarile ce le am in minte , dupa ce ca m-ai acceptat ; atunci , referitor la iudaism - ceea ca de fapt ma intereseaza pe mine - putem vorbi?

    ReplyDelete
  17. La ce anume te referi când spui să vorbim?

    ReplyDelete
  18. Te pot intreba , de exemplu , ce inseamna ca cineva sa tina legea iudaica si sa nu fie evreu? Ce implica practic acest lucru pentru cel care o tine? Eu vreau sa urmez niste cursuri de interpretare Talmud-Torah , la comunitatea evreiasca , pentru ca m-am gindit eu ca daca cineva detine macar o parte din Adevar , atunci acestia sint evreii ; ei au primit Torah , deci la ei sa ma duc ; dar , din cite am aflat , ar fi mai bine sa incep probabil in luna septembrie - octombrie cind se incepe ciclul de citire al Torei pe un an de zile .

    ReplyDelete
  19. poate că am eu un moment mai blond și nu înțeleg întrebarea... vrei să știi cum ține legea cineva care vrea să o țină? E ca și cum m-ai întreba ”practic, cum urmează cineva codul rutier, ce implică asta pentru cel care vrea să-l țină?” - Păi decizi într-o zi că vrei să conduci, te înscri la școala de șoferi, urmezi orele ca să înveți ce trebuie să faci și doar te trezești că la un momentdat urmezi codul rutier practic.
    Nu am ce să îți răspund la întrebarea ”cum ține cineva Legea, practic?” - O învață și apoi împlinește ce e scris. Nu știu ce alt răspuns cauți, dar dacă nu înțeleg eu întrebarea, îmi cer scuze și te rog reformulează ca să pot să răspund altceva dacă altceva întrebi...
    Foarte bine că vrei să urmezi Talmud-Torah, în România nu sunt talmudiști prea grozavi dar măcar e un început și are să-ți deschidă mult mintea

    ReplyDelete
  20. Se poate ca eu nu stiu sa formulez intrebarea , dar stiu ce vreau sa intreb ; se pare ca exemplul cu scoala de soferi ma poate ajuta . Atunci intreb : este nevoie de o pregatire prealabila , de anumite studii , colegiu chiar, examene poate? Daca da , care si unde sint aceste scoli? Cum te poti inscrie , ce conditii trebuie sa indeplinesti? Stiu ca in Israel exista yeshiva ; inseamna altceva? In bisericile traditionale exista asa numita cateheza , care te invata cum trebuie sa traiesti in religia respectiva ; inseamna ca trebuie sa te invete cineva , nu? Banuiesc ca nu exista un fel de Indreptar pentru invatarea legii iudaice pe care te duci si-l cumperi de la librarie ca pe codul rutier , il inveti de unul singur si apoi te apuci sa faci ce scrie acolo ... Apoi ce implica halacha in mod practic, ce trebuie sa faca in fiecare zi cel care o tine? Are un anumit program de rugaciuni , de mers la sinagoga , reguli de comportament alimentar si imbracaminte , etc. Azi-dimineata mi-ai raspuns "practic fac ce scrie" ; asta intreb , ce scrie?

    ReplyDelete
  21. Este un fel de ”catiheză” dar numai pentru cei care vor să se convertească la Iudaism și durează 2 ani. În România nu există yeshivah ci doar școli Talmud Torah, dar chiar și yeshivah este echivalentul la liceul de studii Iudaice și îl urmează până în momentul în care se căsătoresc, pe urmă intră în kolel unde rămân toată viața pentru că nu ai cum să înveți halacha într-o școală în 3-4 ani. Ca să te înscri în yeshivah, nu ai cum dacă nu ești evreu sau convertit și chiar și convertit fiind ai nevoie de scrisori de recomandare din partea Rabinului comunității în care te-ai convertit. Da, învățăturile dobândite se testează.
    Există ”Judaism for dummies” carte care e pentru oameni care nu au avut contact niciodată cu Iudaismul. În română habar nu am să existe așa ceva, dar mă îndoiesc profund.
    Din întrebarea ta referitoare la halacha nu-mi dau seama dacă înțelegi ce înseamnă... Cred că am scris de 10 ori până acum lucrul ăsta, dar repet, Halacha este totalitatea legii Iudaice, nu doar Torah și Talmud ci și scrierile rabinilor acceptate de autoritățile rabinice ca fiind valide și în conformitate cu SCriptura. Literalmente sunt sute de cărți și nu cred că înșelegi ce îmi ceri când îmi spui să îți zic ce spune Halacha. Referitor la ce? La tot? Poate dacă mă las de lucru și mă apuc doar să îți scriu ție mi-ar lua vreo 2 ani de scris zilnic și tot nu ar fi tot. Vrei să îți spun practic ce face un evreu din momentul în care se trezește? Ok ... se trezește dimineața și înainte să coboare din pat recită modeh ani care este o rugăciune de mulțumire că s-a trezit. Când se ridică în fund trebuie să rostească o binecuvântare numită ”Cel ce îndreaptă pe cel încovoiat”, pe urmă trebuie să facă ritualul spălării mâinilor și binecuvântarea Asher yatzar (după ce folosește baia). Vine și își spune binecuvântarea pentru a-și îmbrăca tzitzitul și apoi merge la sinagogă unde de roagă shacharit (nu mai intru în asta) pleacă de la sinagogă și mănâncă micul dejun, la care rostește binecuvântarea înaintea mesei, binecuvântarea diferitelor feluri de mâncare, apoi binecuvântarea de după masă. La prânz se roagă Mincha și seara Maariv, în tot acest timp dacă mai consumă orice lichid, orice mâncare, trebuie să le binecuvinteze, ține alimentația kosher și îmbrăcămintea care niciodată nu-i e țesută din 2 tipuri de țesături diferite.(despre care dacă te interesează întră la comentariile de la postarea cu Shavuot, pentru că nu mai am nici timp să explic).
    Întrebarea ta ”ce scrie” nu am cum să o învrednicesc cu un răspuns pentru că nu am cum să scriu 30 de volume de Talmud și sute de cărți rabinice ca să pot să îți spun ce scrie.
    Sper că te-a ajutat la ceva răspunsul meu, dacă nu îmi cer iertare. Cam atât pe azi... fii binecuvântat, shalom

    ReplyDelete
  22. shalom sunt gavril strabunicul meu era evreu eu ca nepot pot sa spun rugaciunea shema israel eu am vreo legatura cu poporul israel pe care il iubesc mult de tot si ma rog pentru el in fecare zi va rog raspundetimi elohim sa va binecuvinteze ,shalom uvraha ,

    ReplyDelete
  23. Shalom,
    ma bucur ca iubiti poporul evreu si va rugati pentru ei. Fiti binecuvantat in tot ce faceti! Shalom

    ReplyDelete