CATRE CITITORI

Articolele prezentate în acest blog reprezintă convingerile şi părerile personale, cugetările mele, trăirile mele şi ceea ce Adonai mă învaţă. Crezul meu nu este asociat cu nici o denominaţiune, cult sau comunitate.
Articolele mele sunt rezultate din trăirea mea cu Adonai, deci nu încurajez publicarea, copierea sau reproducerea acestora, fără acordul meu.

Mulţumesc pentru înţelegere,
Bat Melech בת מלך

Monday, February 1, 2010

Pidion HaBen - Răscumpărarea fiului

Duminică dimineaţa am vorbit în biserică despre dreptul întâiului născut în Iudaism şi pentru că unii mi-au cerut notiţe am hotărât să le pun pe blog.

Dreptul de întâi născut este foarte important pentru evrei, nu doar din punct de vedere legal dar şi din punct de vedere spiritual. Din punct de vedere legal, întâiul născut primeşte mai mult de jumătate din averea tatălui, restul moştenirii împărţindu-se între ceilalţi copii, iar din punct de vedere spiritual întâiul născut beneficiază de binecuvântare din partea tatălui, acesta fiind dus în toate călătoriile cu scop spiritual la Yerushalayim sau la mormintele rabinilor şi are parte de toată învăţătura tatălui său.
În Shemot / Exod 13:12-15, Adonai porunceşte ca fiecare întâi născut de parte bărbătească să fie răscumpărat.

"să închini Domnului pe orice întâi-născut, chiar pe orice întâi-născut din vitele, pe care le vei avea: orice parte bărbătească este a Domnului. Să răscumperi cu un miel pe orice întâi-născut al măgăriţei; iar dacă nu-l vei răscumpăra, să-i frângi gâtul. Să răscumperi de asemenea pe orice întâi-născut de parte bărbătească dintre fiii tăi. Şi când te va întreba fiul tău într-o zi: „Ce înseamnă lucrul acesta?” să-i răspunzi: „Prin mâna Lui cea atotputernică, Domnul ne-a scos din Egipt, din casa robiei; şi, fiindcă Faraon se încăpăţâna şi nu voia să ne lase să plecăm, Domnul a omorât pe toţi întâii-născuţi din ţara Egiptului, de la întâii-născuţi ai oamenilor până la întâii-născuţi ai dobitoacelor. Iată de ce aduc jertfă Domnului pe orice întâi-născut de parte bărbătească, şi răscumpăr pe orice întâi-născut dintre fiii mei."

Este specificat "de parte bărbătească", de aceea femeile nu pot să aibă drept de întâi născut. Dacă un om are 10 fete şi al 11-lea copil este băiat, el capătă dreptul de întâi născut.
Iniţial Adonai intenţionase ca toate familiile din Israel să dea pe întâiul lor născut ca să slujească drept preot înaintea lui Adonai. "Să-Mi dai pe întâiul născut din fiii tăi." - Shemot / Exod 22:29
După incidentul cu viţelul de aur, unde tot poporul s-a spurcat închinându-se la idoli, Moshe a spus în Shemot 32:26 „Cine este pentru Domnul, să vină la mine!” Şi toţi copiii lui Levi s-au strâns la el." Datorită credincioşiei seminţiei lui Levi, Adonai i-a ales să fie o seminţie de întâi născuţi.

„Iată că am luat pe Leviţi din mijlocul copiilor lui Israel, în locul tuturor întâilor născuţi, care se nasc întâi dintre copiii lui Israel; şi Leviţii vor fi ai Mei.- Bamidbar/ Numeri 3:12

Din cauza acestei alegeri, fiecare întâi născut din Israel, trebuia răscumpărat de la un Cohen = preot - descendent al lui Aharon, din seminţia lui Levi, "plătindu-l" pe acesta pentru că face slujba de preot în locul său.

Acest ritual de răscumpărare se numeşte Pidion HaBen = Răscumpărarea fiului.

Ca un evreu să beneficieze de dreptul de întâi născut este necesar ca să îndeplinească următoarele cerinţe:
- trebuie să fie născut pe cale naturală, nu prin cezariană - dacă femeia a născut un alt fiu prin cezariană, dreptul revine doar celui născut pe cale naturală
- mama acestuia trebuie să fie neapărat evreică
- mama să nu fi suferit nici o pierdere de sarcină înainte şi nici să nu fi făcut avort vreodată.

Un tată poate să aibă 2 fii cu drept de întâi născut dacă fiii nu sunt de la aceeaşi mamă. Tocmai de aceea Iosef a fost întâiul născut al lui Yakov, născut din Rachel, dar pentru că Iosef fusese declarat mort, fiii acestuia, Efraim şi Manase au fost înfiaţi de Yakov ca şi fii ai săi, dându-i dreptul de întâi născut lui Efraim, cel mai mic dintre fraţi.

Dacă toate aceste condiţii sunt îndeplinite, copilul trebuie răscumpărat. În a 31-a zi de viaţă a copilului, tatăl trebuie să găsească un Cohen, iar dacă ziua ritualului nu cade într-o zi de Shabat sau de sărbătoare, (dacă este într-una din aceste cazuri, se aşteaptă până în ziua imediat următoare) se organizează acest ritual de Pidion HaBen.
Băiatul este adus înainte la Cohen, pe o tavă de argint împodobită cu tot felul de bijuterii. tatăl declară verbal că acesta este întâiul său născut, după care Cohen îl întreabă pe tată "ce alegi: să dai pe fiul tău ca să slujească drept preot înaintea Celui Sfânt, sau să îl răscumperi de la mine?" Aceasta este doar o întrebare retorică deoarece Halacha - Legea Iudaică, cere ca fiul să fie răscumpărat. Tatăl răspunde, după care plăteşte preotului 110 grame de argint. Acest ritual se încheie ca orice contract evreiesc cu binecuvântarea pentru vin, fiecare dintre părţi urmând să bea din vin în semn de acceptare.

Yeshua a fost răscumpărat ca şi întâi născut după cum este scris în Luca 2:22-24. El a primit dreptul de întâi născut nu doar în lucrurile naturale, dar şi în cele spirituale, după cum este scris în Coloseni 1:15-18:

"El este chipul Dumnezeului celui nevăzut, cel întâi născut din toată zidirea. Pentru că prin El au fost făcute toate lucrurile care sunt în ceruri şi pe pământ, cele văzute şi cele nevăzute: fie scaune de domnii, fie dregătorii, fie domnii, fie stăpâniri. Toate au fost făcute prin El şi pentru El. El este mai înainte de toate lucrurile, şi toate se ţin prin El. El este Capul trupului, al
Bisericii. El este începutul, cel întâi născut dintre cei morţi, pentru ca în toate lucrurile să aibă întâietatea."


Dacă Yeshua a primit dreptul de Întâi Născut, atunci noi, Trupul Său, cei care am crezut în Jertfa Lui, suntem împreună cu El, moştenitori.

Bat Melech בת מלך
Cristina

1 comment: