CATRE CITITORI

Articolele prezentate în acest blog reprezintă convingerile şi părerile personale, cugetările mele, trăirile mele şi ceea ce Adonai mă învaţă. Crezul meu nu este asociat cu nici o denominaţiune, cult sau comunitate.
Articolele mele sunt rezultate din trăirea mea cu Adonai, deci nu încurajez publicarea, copierea sau reproducerea acestora, fără acordul meu.

Mulţumesc pentru înţelegere,
Bat Melech בת מלך

Monday, November 9, 2009

Întrebare

Emanuela Robinson: Chris

În Isaia 50:4 e o chestie despre care vreau să ştiu mai multe. Zice: "El Îmi trezeşte urechea, să ascult cum ascultă nişte ucenici." Ştiu că talmidim îşi urmează rabinul în toate, dar cam atât ştiu. Poţi să-mi zici mai multe?

Răspuns Bat Melech: Întrebarea ta e foarte bună şi tot aveam de gând să scriu un articol în direcţia asta, aşa că acum am motivul potrivit.
În primul rând cred că dacă cineva se consideră a fi un talmid (ucenic) al lui Yeshua, trebuie să ştie ce implică acest lucru. În Iudaism există foarte multe secte/ ramuri, care au diferite perspective asupra interpretării Scripturilor. Eu am să iau o singură categorie care după părerea mea urmează şi astăzi modelul Rabbi - Talmid care era şi pe vremea lui Yeshua (cu câteva excepţii). Această categorie sunt Chassidim care la rândul lor au literalmente zeci (dacă nu chiar sute) de secte. Câţi rabini, atâtea feluri de Chassidim. Nu urmez Derech Chassidus (Calea Chassidicilor) dar sunt multe lucruri bune pe care le apreciez la ei mai mult decât la alte denominaţiuni ale Iudaismului.
Poţi să recunoşti foarte simplu că un Chassid este dintr-o anume sectă deoarece are trăsături identice cu ale rabinului său, se îmbracă toţi la fel, îşi poartă peyot (perciunii) de o anumită lungime (sau deloc în cazul sectei Chabad), barba le este aranjată identic (sau nearanjată tot în cazul sectei Chabad), toţi poartă acelaşi fel de pălărie şi acelaşi fel de shtreimel (pălărie din blană purtată doar de cei căsătoriţi doar de Shabat sau la sărbători) şi toţi ar muri pentru rabinul lor. Diferenţa între perioada lui Yeshua şi zilele noastre este că atunci un rabi mergea şi îşi alegea talmidim iar astăzi talmidim se nasc într-o anume sectă şi nu au de ales ce rabin urmează.
În zilele lui Yeshua era ceva normal ca un rabin să îşi aleagă talmidim care să-l urmeze. Ucenicii nu au stat să se întrebe "ce vrea omul ăsta de ne cheamă să mergem după el?" Au înţeles perfect ce însemna să fie chemaţi să-L urmeze. Când erai chemat de un Rabbin înţelegeai că nu te cheamă să asculţi un anume gen de învăţătură şi faptul că urmai aproximativ ceea ce auzeai nu însemna că eşti ucenicul celui a cărui învăţătură o urmai. Dacă erai chemat, erai chemat să laşi totul în urmă, să uiţi familia ta, să uiţi orice bogăţii, orice te lega de viaţa ta veche şi să urmezi un om care te-a chemat doar cu scopul de a te schimba în a deveni ca şi el. Te îmbrăcai la fel ca şi rabinul tău, vorbeai ca şi rabinul tău, te purtai ca şi rabinul tău, până acolo că oamenii nu mai făceau diferenţa între talmid şi rabi. Când cei din Antiohia (Fapte 11:26) au început să-i numească pe urmaşii lui Yeshua Creştini, era pentru că aceştia deveniseră atât de mult ca şi CHristos încât nu mai făceau diferenţa între Rabi şi talmidim.

Sectele Chassidice îşi trag denumirea după originea rabinului lor. De exemplu o sectă a cărei rabi se trage din Satu Mare se numesc Satmer/ Satmar, dacă rabinul este din Cluj/ Klausenburg, secta se numeşte Klausenberger/ Klausenber, dacă rabinul este din Ierusalim/ Yerushalayim, secta se numeşte Yerushalami, dacă rabi este din Skvira (Ucraina) secta se numeşte Skver, dacă din Beltz (Ucraina), secta este Beltz, dacă din Vyshnitsia (Ucraina), secta este Vishnitz, etc. Yeshua a crescut în Nazaret/ Natzeret, iar urmaşii lui erau Notzrim.
În cazul Chassidicilor, dacă nu eşti în totul ca şi rabinul tău, degeaba crezi învăţătura lui, degeaba vorbeşti învăţătura lui, nu înseamnă că eşti ucenicul lui. De exemplu dacă un Satmer începe şi poartă o pălărie ca şi cei din secta Chabad şi poartă un Shtreimel ca şi cei din secta Vishnitz, măcar că el urmează învăţătura Satmer, nimeni nu-l mai consideră Satmer, Chabad nu-l consideră Chabad şi Vishnitz nu îl consideră Vishnitz. Dacă un talmid nu este în totul ca şi rabinul său, nu este considerat ucenicul lui.
Yeshua ne-a chemat să fim ucenicii Lui. Nu doar ascultători uituci (Iacov 1:22-25) ci împlinitori a învăţăturii Lui. Un ucenic dormea lângă rabinul lui, mânca lângă rabinul lui şi tot ceea ce făcea, făcea nedespărţit de rabinul lui pentru ca să înveţe să-l "imite" în tot. Noi am fost chemaţi să ascultăm învăţătura Rabinului nostru ca şi un adevărat talmid, nu ca şi mulţimea care venea să îl asculte vorbind, profita de hrană, de minuni, de "spectacol" şi plecau acasă. Ori eşti ucenic şi eşti ca şi Rabinul tău, ori te minţi singur că urmezi o învăţătură bună.

Sper să aibă sens ceea ce am încercat să spun şi sper să te ajute. Fii binecuvântată Bat Tzion.

Bat Melech בת מלך
Cristina

2 comments:

  1. Multumesc foarte mult de raspuns. Acum vad versetul ala cu alti ochi. Am citit aseara in Marcu 4:34 "cand era singur la o parte, lamurea ucenicilor Lui toate lucrurile" In ultima vreme ma gandesc mult la ce inseamana cu adevarat sa fii ucenicul lui Isus. Eu nu vreau doar sa-i ascult sau sa-i urmez invatatura, vreu sa o traiesc pana la punctul in care imi devine instinct.

    Fi binecuvantata,yaffa.

    ReplyDelete