CATRE CITITORI

Articolele prezentate în acest blog reprezintă convingerile şi părerile personale, cugetările mele, trăirile mele şi ceea ce Adonai mă învaţă. Crezul meu nu este asociat cu nici o denominaţiune, cult sau comunitate.
Articolele mele sunt rezultate din trăirea mea cu Adonai, deci nu încurajez publicarea, copierea sau reproducerea acestora, fără acordul meu.

Mulţumesc pentru înţelegere,
Bat Melech בת מלך

Tuesday, March 2, 2010

Aliyah

Aliyah înseamnă literalmente înălţare şi în general se foloseşte când vine vorba de întoarcerea definitivă în Eretz Israel, a unui evreu stabilit în diaspora. Se mai foloseşte şi la înălţarea deasupra congregaţiei a celui ce urmează să citească din Torah, dar în această postare vreau să mă refer doar la prima.

Deşi ca relief, Israelul nu este la altitudine mare, se consideră că este înălţat din pricina Celui Prea Înalt care l-a ales, deci de oriunde ai veni din lume, chiar şi de pe cel mai înalt munte, când ajungi în Eretz HaKodesh (Pământul Sfânt) se consideră că ai urcat. Evreii care se întorc definitiv în Israel sunt consideraţi olim - înălţaţi. (Oleh = formă de singular).
Aliyah este privită ca şi o mişcare politică de către unii, acuzând Sionismul ca fiind dirijorul acesteia. (În cazul în care cineva e curios, I'm a Zionist to the core) Sionismul a iniţiat din punct de vedere politic facilitarea stabilirii evreilor în Israel, dar nu ei sunt iniţiatorii de drept şi nici nu au inventat acest concept, ci Însuşi Adonai.


Iată, Eu sunt cu tine; te voi păzi pretutindeni pe unde vei merge, şi te voi aduce înapoi în ţara aceasta; căci nu te voi părăsi, până nu voi împlini ce-ţi spun.”- Bereishit/Geneza 28:15

ascultă-i din ceruri, iartă păcatul poporului Tău Israel, şi adu-i înapoi în ţara pe care ai dat-o lor şi părinţilor lor.- Divrey HaYamim Bet/2 Cronici 6:25

Iată, vin zile, zice Domnul, când voi aduce înapoi prinşii de război ai poporului Meu Israel şi Iuda, zice Domnul; îi voi aduce înapoi în ţara, pe care am dat-o părinţilor lor, şi o vor stăpâni.” - Yirmiyahu/Ieremia 30:3
Şi să le spui: „Aşa vorbeşte Domnul, Dumnezeu: „Iată, voi lua pe copiii lui Israel din mijlocul neamurilor la care s-au dus, îi voi strânge din toate părţile, şi-i voi aduce înapoi în ţara lor. - Ezechiel 37:21

În inima evreului de pretutindeni este o legătură profundă cu Eretz Israel, o legătură care îi îndeamnă să spună la fiecare Pesach şi fiecare Yom Kippur "Le'shana ha'ba'a b'Yerushalayim!" - La anul în Ierusalim! Această legătură a evreului cu Israelul este unică deoarece evreul se identifică cu Statul Israel nu doar din punct de vedere politic ci şi spiritual. Însăşi evreitatea şi Iudaismul evreului are 100% legătură cu Israelul.

Ce m-a apucat de scriu despre acest subiect azi? Păi mă uitam pe postul Israelian Arutz Sheva, la un interviu cu Omri Casspi. Nu am mai auzit până astăzi de el, dar am aflat că în 2009, Omri a ajuns să fie primul jucător de basket Israelian care a ajuns să joace în NBA. El joacă pentru echipa Sacramento Kings şi este unul din cei mai apreciaţi jucători ai momentului. În interviul respectiv Omri era foarte trist şi când reporterul l-a întrebat de ce, a început să plângă şi a spus "Iubesc America. Am visat toată viaţa să ajung în NBA. Când jucam pentru Macabee Tel-Aviv, abia aşteptam să plec. Acum că sunt aici, tot ce vreau este să mă întorc în Eretz." La care reporterul începe să râdă şi îl întreabă "emet?" (adevărat/sigur?) Omri nu mai putea să răspundă, s-a ridicat şi a plecat în mijlocul interviului. Au arătat imagini despre viaţa lui din State, au arătat casa pe care el şi părinţii lui o au, arătau toate camerele de filmat care îl urmăresc pe Omri oriunde merge şi am rămas surprinsă că tot ce avea de spus e că vrea înapoi în Israel. În finalul reportajului el a spus că nu ar vrea ca Israelienii să creadă că a făcut Yerida (literalmente = coborâre - opusul la aliyah - când un israelian emigrează în altă ţară, acest lucru fiind foarte dispreţuit de evreii Israelieni).
Am început să mă gândesc la ce înseamnă cu adevărat Ahavat Israel (dragostea pentru Israel). Eu încă nu am ajuns să sufăr în belşug şi faimă după Eretz HaKodesh.
Dacă vreau să îmi amintesc ce înseamnă Ahavat Israel mă uit la un clip de la Nefesh b'Nefesh (organizaţie care se ocupă de olim) şi plâng că aş vrea să am atâta curaj să las tot şi plec.




Le'shana ha'ba'a b'Yerushalayim!
Bat Melech בת מלך
Cristina

2 comments:

  1. On your way to where you HAVE to be...

    ReplyDelete
  2. Da, aşa sună motto-ul meu personal "On my way to where I have to be", deci pot să presupun liniştită că mă cunoşti :)

    אם ירצה השם(Dacă Hashem vrea) atunci în drumul meu unde trebuie să ajung o să fie şi Yerushalayim.

    ReplyDelete