CATRE CITITORI

Articolele prezentate în acest blog reprezintă convingerile şi părerile personale, cugetările mele, trăirile mele şi ceea ce Adonai mă învaţă. Crezul meu nu este asociat cu nici o denominaţiune, cult sau comunitate.
Articolele mele sunt rezultate din trăirea mea cu Adonai, deci nu încurajez publicarea, copierea sau reproducerea acestora, fără acordul meu.

Mulţumesc pentru înţelegere,
Bat Melech בת מלך

Monday, August 16, 2010

Mendelssohn și Wagner

Multe din atrocitățile împotriva poporului evreu de-a lungul istoriei, au stârnit în mine o mânie cum nu poate fi descrisă în cuvinte, care m-au lăsat doar neputincioasă cu multe sentimente pe care nu le pot exprima. Poporul acesta a văzut prea multe nedreptăți, multe prejudecăți și lucruri care întrec imaginația oricui și cu inima ghemuită în tristețe am încercat să învăț istoria și poveștile a cât mai mulți dintre ei pentru că mi se părea că poate așa, iubindu-i mai mult decât au fost urâți, măcar nu vor fi uitați.
Urmăream un documentar despre încercarea naziștilor de a scoate din istorie numele lui Felix Mendelssohn, mare compozitor german de origine evreu, care a devenit luteran și muzica lui încerca să împace cumva creștinătatea și iudaismul, deoarece în mintea compozitorului acestea se completau una pe alta mai degrabă decât să se contrazică. În timpul vieții, Mendelssohn a fost foarte îndrăgit de poporul german, dar după moartea sa a fost denigrat și atacat de Wagner, acesta motivând ura pentru Mendelssohn cu aberația că un evreu nu are cum să fie original, iar muzica acestuia e mai degrabă o insultă decât operă muzicală. Wagner scria în legătură cu evreii că aceștia nu sunt în stare de nimic bun sau pur și că niciodată, nici un evreu, nu a fost în stare să miște un suflet prin creație. Wagner a devenit compozitorul preferat al lui Adolf Hitler.
Când partidul nazit a venit la putere în Germania, s-a început o campanie de ”curățare” a culturii nemțești de orice influență evreiască, implicit și de muzica lui Mendelssohn. Evreilor li s-a dat dreptul să interpreteze doar muzică scrisă de compozitori evrei, explicând că un evreu care ar interpreta muzica pură ariană, cum ar fi cea a lui Wagner, ar știrbi din măreția acesteia. Evreii nu aveau voie nici măcar să asculte muzică ”pură”, fiind în stare să ”polueze” muzica pură, chiar și prin faptul că ar asculta-o. Rasa pură ariană nu avea voie să mai fie în nici un fel alterată de muzica evreiască, iar Mendelssohn a fost interzis din sălile de concerte, chiar și din lecțiile private de muzică.
În cartea sa ”Mendelssohn pe acoperiș”, Jiri Weil scria povestea unui ofițer S.S. care intrând în Praga a zărit statuia lui Felix Mendelssohn pe acoperișul casei de cultură. Problema era că pe acoperiș erau multe statui ale marilor compozitori și nu putea să le citească numele de jos, deci a trebuit să decidă care era statuia lui Felix Mendelssohn. Ca un bun nazit și bun cunoscător al rasei pure ariene, ofițerul s-a decis în dreptul unei statui impunătoare care întruchipa un individ cu nasul mare, argumentând că evreii au nasul mare. A dat ordin să se dea jos statuia individului cu nasul cel mai mare imediat. Când statuia a fost dărâmată, ofițerul a găsit pe ea inscripția ”Richard Wagner”. Am râs când am citit povestea asta. Misterioase sunt căile lui Adonai.
Deși Mendelssohn se dezise de crezul iudaic, evreii l-au îmbrățișat ca fiind cel mai mare compozitor evreu și l-au dus cu ei până și în lagărele de concentrare.
În documentar era vorba despre o familie de muzicieni evrei care au supraviețuit Holocaustului, iar una din surori povestea că după ce s-a terminat războiul, concerta în Viena, iar când dirijorul a anunțat că vor interpreta Elijah (compoziție pentru cor mixt și orchestră inspirată din incidentul lui Ilie cu profeții lui Baal), 8 oameni din orchestră au început să plângă. Erau evrei.
Mendelssohn și muzica lui ”evreiască” au dăinuit dincolo de ura și violența unui dușman mânat de o putere diabolică cu dorința de a extermina poporul evreu.

Cred că ura, le fel ca dragostea începe cu o sămânță pe care o crești. Cred că în vremurile în care trăim din nou se încearcă o portretizare a poporului evreu și a statului Israelian ca fiind ceva negativ, rău, sau chiar diabolic. Se apelează la latura emoțională a oamenilor mediatizându-se poze cu copilași palestinieni plângând și uciși de demonii evrei. Satan îndeamnă lumea și mai ales Biserica (pe care a folosit-o în trecut împotriva evreilor și o va folosi în continuare) asemenea lui Balac ”dacă nu îi blestemi pe evrei, măcar nu-i binecuvânta!” Fraților știu că avem gânduri mai importante cum ar fi factura la electricitate sau ce haine să cumpărăm pe Crăciun, dar printre toate (pentru binele nostru) ar fi bine să ne luăm timp să binecuvântăm lumina ochilor lui Adonai. Poate spui ”dar ce mă interesează pe mine de evrei, ei sunt acolo în țara lor, eu sunt aici”...well, Scriptura spune că noi am fost altoiți în măslinul lor și că plămădeala este sfântă, deci noi tot aluatul suntem sfinți. O frunză din măslin nu poate să spună că nu o interesează de rădăcină și dacă tu crezi că ai vreun drept, adu-ți aminte că rădăcina te ține pe tine nu tu pe ea.
Nu mă interesează argumente de genul ”evreii fac” sau ”evreii merită” pentru că este scris în Devarim/ Deuteronomul 32:36: ”Adonai va judeca pe poporul Său”. Nu Biserica, nu ramurile, nu frunzele, ci Adonai, așa că lăsați să-i judece doar Cel care are drept asupra lor, voi doar rugați-vă pentru pacea lor și binecuvântați-i ca să fiți binecuvântați.
”Neamuri, cântaţi laudele poporului Lui! Căci Domnul răzbună sângele robilor Săi, El Se răzbună împotriva potrivnicilor Săi, Şi face ispăşire pentru ţara Lui, pentru poporul Lui.” - Devarim 32:43

Wagner susținea că nici un evreu nu poate atinge un suflet cu adevărat. Eu sunt dovada clară că Wagner era un mincinos. Sufletul meu a fost atins de un Evreu care m-a mântuit, Numele Lui este Yeshua. Sufletul meu a fost atins de un evreu care m-a învățat că acolo în slăbiciunea mea, harul lui Adonai e făcut desăvârșit, numele lui e Shaul/ Pavel. Sufletul meu a fost atins de un evreu care a început să meargă pe ape, ca să deschidă calea pentru toți cei care au umblat pe ape după el, numele lui era Kefa (Petru). Sufletul meu a fost atins de zeci de evrei pe care i-am cunoscut și care mi-au schimbat viața. Sute și mii de evrei au influențat cultura, medicina și știința, evrei fără de care lumea nu ar mai fi fost la fel. Așa că Wagner dragă, antisemitismul nu ți-a folosit la nimic. Evreii sunt tot aici și aici vor rămâne pentru că Cel care îi ține se numește pe Sine Însuși SFÂNTUL LUI ISRAEL.

Bat Melech בת מלך
Cristina

3 comments:

  1. La fel ca si tine si eu stau aici sa-l declar pe Wagner un mare mincinos. Ieri veneam din Stratford-upon-Avon si ascultam cu Daniel un post de radio care se numeste folk music. Am dat drumul radioului tocmai cand se termina un cantec foarte melancolic. DJ-ul anunta ca sigur o sa ne placa la nebunie urmatorul cantec si-i da drumul. Era un cantec foarte vesel de pe un album care se numea "Yiddish songs". Era atat de vesel si de plin de viata si bucurie ca am avut impresia ca si inima dansa in mine si de habar nu aveam ce canta femeia aceea. Cand s-a terminat cantecul, DJ-ul a revenit la invitatii lui, doi muzicieni din Australia, care ii tot spuneau ca nu se pot aduna dupa cantecul Yiddish. Asa ca se pare ca nu numai tu si cu mine il dovedim pe Wagner un mare mincinos.

    ReplyDelete
  2. Da, muzica de care aminteai se numește klezmer și e un stil tipic evreilor ashkenazi. Klezmer nu e un stil clasic ci mai mult folk, dar e foarte vesel și ”colorat” din punct de vedere instrumental. Și mie îmi place mult klezmer. Transmite o bucurie tipică evreilor, care râd și atunci când situația e disperată.

    ReplyDelete
  3. Petre Tutea despre evrei:
    "Evreii au geniu religios. Ei au creat doua religii : iudaica si crestina . Mai glorioase nu vad religii in lume ... Sint o rasa superioara , sint parintii religiei noastre . Pentru ei cultura inseamna religie . Restul este arta si stiinta . Cultura inseamna la ei spirit si numai ei au lasat cultura pe unde au stat , evreii . Cultura Europei e iudaica si civilizatia e multiforma .De ce au existat intotdeauna resentimente fata de evrei? - Stilul lor de viata . Cind , in antichitate , au intrat in contact cu romanii , acestia ii intelegeau la nivelul sticlei . Nu stiau ce sint ."
    Fara contributia evreilor la progresul omenirii in absolut toate domeniile de activitate , am fi fost cu cu citeva sute de ani in urma .Uitati-va doar la numarul Premiilor Nobel primite de evrei de-a lungul timpului , raportat la numarul populatiei iudaice si comparati cu alte popoare .
    Asa ca , binecuvintat sa fii ,Am HaKodesh , oriunde-ar fi o urma din saminta ta!
    "Binecuvintat sa fii in cetate si binecuvintat sa fii intarina ;
    Binecuvintat sa fie rodul pintecelui tau , rodul pamintului tau , rodul dobitoacelor tale ;
    Binecuvintate sa fie hambarele si camarile tale;
    Binecuvintat sa fii la intrarea ta in casa si binecuvintat sa fii la iesirea ta din casa ;"
    (Dvarim 28:3-6).

    Maria de Jesus .

    ReplyDelete