CATRE CITITORI

Articolele prezentate în acest blog reprezintă convingerile şi părerile personale, cugetările mele, trăirile mele şi ceea ce Adonai mă învaţă. Crezul meu nu este asociat cu nici o denominaţiune, cult sau comunitate.
Articolele mele sunt rezultate din trăirea mea cu Adonai, deci nu încurajez publicarea, copierea sau reproducerea acestora, fără acordul meu.

Mulţumesc pentru înţelegere,
Bat Melech בת מלך

Wednesday, May 19, 2010

Shavuot – Ziua cincizecimii

Shavuot – Lit. Săptămâni (Shavuah – Săptămână. Shavuot plural). De la Pesach și până la Shavuot se numără Omerul timp de 7 de săptămâni întregi (Devarim/ Deuteronom 16:9-10), adică 49 de zile după care în a 50-a zi este Sărbătoarea Shavuot. ( Vayikra/ Levitic 23:15-22). Această Sărbătoare a început anul acesta, ieri 18 Mai, la asfințitul soarelui și ține până în 20 Mai, la asfințitul soarelui.
În a 50 zi de la ieșirea din Egipt, Adonai a dus poporul Israel înainte la Har Sinai (Muntele Sinai) unde în auzul tuturor, Adonai a dat Torah, adică Legea, pe care evreii au acceptat-o, astfel alegând să Îl urmeze pe Adonai și poruncile Lui.
Shavuot este una din cele 3 Sărbători de pelerinaj la Yerushalayim (Shemot / Exod 23:14-17) împreună cu Pesach (Sărbătoarea Paștelor) și Sukkot (Sărbătoarea Corturilor/ Colibelor).
Pe lângă primirea Torei, Shavuot mai este și o sărbătoare a secerișului. În vechime secerișul începea de Yom HaBikkurim (Ziua Primelor Roade, care este imediat după Pesach) și ținea până la Shavuot.
Shavuot este și o sărbătoare pentru Baalei Teshuvah (termen folosit pentru cei ce se întorc de la căile lor la Derech HaShem (Calea lui Dumnezeu).
Este obiceiul ca de Sărbătoarea Shavuot să se citească în sinagogi Meghilat Rut (cartea lui Rut). De ce? Deoarece contextul cărții are în prim plan secerișul. Deoarece Rut hotărăște să umble în căile lui Adonai la fel cum au ales evreii ieșiți din Mitzrayim (Egipt).

Pentru credincioșii în Yeshua, Shavuot reprezintă coborârea lui Ruach HaKodesh (Duhul Sfânt).
Eu cred că la primul Shavuot a fost dată Torah, care reprezenta standardul moral al lui Adonai, care nu putea fi împlinit în totalitate de nimeni, decât de Unul care era plin de Ruach HaKodesh care a venit să împlinească toată Torah, nu prin putere lumească, ci prin Ruach. Apoi la al 2-lea Shavuot de mare importanță, Adonai a dat Ruach HaKodesh tuturor celor ce au crezut în Yeshua, ca ei la rândul lor să poată să țină acum Torah din inimă și nu doar din obligație.

În acest articol vreau să mă refer însă la simbolul secerișului. Spuneam că de Shavuot se citește Cartea lui Rut și eu cred că evreii au ales acest lucru prin Ruach HaKodesh.
Cred că Rut reprezintă pe oricine renunță la tot ca să meargă după Adonai Melech Israel (Împăratul lui Israel). Boaz Îl reprezintă pe Adonai. Așa cum Boaz era stăpânul ogoarelor unde a început să culeagă Rut, așa și Adonai este Domnul secerișului. „Mare este secerişul, dar puţini sunt lucrătorii! Rugaţi, dar, pe Domnul secerişului să scoată lucrători la secerişul Lui.” – Matei 9:37-38
Rut a renunțat la casa tatălui ei, a renunțat la stilul ei de viață, a renunțat la țara ei, s-a prins de poala hainei unei evreice și a hotărât ca încotro va merge Naomi, să meargă și ea, oriunde va locui Naomi să locuiască și ea, poporul evreu să fie poporul ei și Dumnezeul evreilor să fie Dumnezeul ei.
Ca să ajungă la Boaz, Rut a trebuit să decidă să se facă una cu poporul lui Adonai. Este o profeție în Zechariahu 8:23 care eu cred că se referă la vremurile din urmă în care cred că trăim:
”Aşa vorbeşte Domnul oştirilor: „În zilele acelea, zece oameni din toate limbile neamurilor vor apuca pe un evreu de poala hainei şi-i vor zice: „Vrem să mergem cu voi; căci am auzit că Dumnezeu este cu voi!”
Cred că în aceste vremuri se va ridica vălul de pe ochii credincioșilor care se vor lipi de Dumnezeul evreilor și vor fi pentru Adonai, ca Rut pentru Boaz.
Vor renunța la toate păgânismele pe care și le-au băgat în biserici și se vor întoarce la sursă. Se vor întoarce să cunoască adevărul Scripturilor prin prisma celor care le-au primit și-L vor cunoaște pe Adonai în toată plinătatea Lui, nu prin limitele impuse de superstiții, doctrine false, închinări la idoli și lucruri pe care Adonai le disprețuiește. Nu vor mai privi de sus evreii din pricina vălului care îi orbește să-L vadă pe Mashiach, ci vor încerca să-L vadă pe Yeshua Evreul.
Vor merge în ogorul lui Adonai și vor culege. Vor aduce rod pentru Domnul secerișului, nu vor forma doar cluburi sub denumirea de ”Biserică”. Vor căpăta trecere înaintea lui Adonai care îi va uni cu poporul Său.
Văd tot mai mulți credincioși care încep să iubească poporul lui Adonai și să se lipească de ei ca să-L cunoască pe Dumnezeul lor. Adonai să vă păzească inima și să vă facă de neclintit ca și pe Rut, să nu vă întoarceți din drum oricât v-ar ”ruga Naomi”; să nu fiți ca Orpa care s-a lăsat convinsă să se întoarcă la poporul ei, ci fiți ca Rut, de neclintit și veți găsi o cale nespus mai bună! Vă încurajez să citiți cartea Rut în aceste zile, având în minte faptul că Rut era o Moabită și era interzis pentru un Moabit să intre în Casa lui HaShem (Devarim/ Deuteronom 23:3). Totuși Rut capătă trecere înaintea lui Boaz, nu doar să culeagă spice dar să devină soția lui. La fel și noi eram odinioară străini de Legămintele făgăduinței și fără drept de cetățenie în Israel (Efeseni 2:12) dar am căpătat trecere înaintea Sfântului lui Israel nu doar să culegem spice pentru El dar să fim împreună cu poporul sfânt, cetățeni ai cerului.

Chag Shavuot Sameach! Să aveți o Sărbătoare de Shavuot fericită!

Bat Melech בת מלך
Cristina

21 comments:

  1. Multumesc de invatatura. Ma stii tu pe mine cu sarbatorile. Mi-a placut foarte mult comentariul tau despre credinciosii care se lipesc de Israel ca sa-L priceapa pe Adonai. Ca ne place ca nu, s-a numit Dumnezeul lor si lor le-a scris, cu ei a vorbit direct. Daca vrei sa pricepi ce scrie intr-o scrisoare intrebi pe acela caruia i-a fost adresata. Nu zice nimeni sa ne convertim toti la iudaism sau sa ne apucam sa tinem kosher (desi pentru mine a fost a schimbare in bine), dar e numai o chestie de bun simt sa nu le mai folosim scripturile daca ii dam pe ei la o parte. Am mai zis asta si o sa o repet ca poate pana la urma ne prindem ce ridicoli suntem cand Il vrem pe Dumnezeul lui Israel, dar fara Israel- sa te apuci sa zici ca Ieremia 29:11 "Eu stiu planurile pe care le am cu privire la voi, zice Domnul, planuri de pace, nu de nenorocire ca sa va dau un viitor si o speranta", dar tu sa fi un anti-semit in inima ta, e la fel de stupid ca o femeie care fura scrisorile pe care un sot le scrie unei sotii, si zice ca sunt pentru ea.
    O sa ma agat de poala lor, si unde merg ei o sa merg si eu, pentru ca Dumnezeul lui Emanuela e Dumenzeul lui Isarel.

    Fii binecuvantata. Ti-am mai multumit pentru cat ai investit in inima mea, de cele mai multe ori fara sa stii?

    ReplyDelete
  2. In cartierul copt din Cairo am vizitat , la un moment dat , una dintre putinele sinagogi care mai exista pe teritoriul Egiptului pentru cei 200-300 de evrei care mai locuiesc inca aici .
    O persoana din grup , aflata in apropierea mea, zice:"asta n-are nimic de-a face cu sfintii!"
    Am simtit ca ma sufoc , la propriu si la figurat, n-am putut sa tac si , neintrebata , am replicat:"nu, dar are de-a face cu Sfintul lui Israel , care este mai Sfint decit toti sfintii!Crestinismul s-a format din iudaism!"
    Si s-a lasat tacerea!

    La Institutul National de Papirusuri din Cairo, dintre cele 1001 de papirusuri expuse , l-am cumparat pe singurul care exista acolo si care avea legatura cu ceea ce iubeste Adonai; papirusul contine doua cuvinte in limba ebraica alaturi de Steaua lui David; tuturor li s-a parut anost si nu intelegeau ce am vazut in el, ba chiar am fost intrebata de ce nu cumpar ceva specific Egiptului! Ce?! Figuri de animale care pentru ei reprezentau zei sau portrete ale fostlor faraoni! Has veshalom!

    Asa am avut si eu doua momente de bucurie in acea zi , in rest tristete si gust amar la gindul ca totusi putini credinciosi in Yeshua nu ratacesc in cautarea Adevarului!

    ReplyDelete
  3. E trist că mulți nu văd valoare în ceea ce contează și se cred ”liberi” când își umple casele cu ”suveniruri” care de fapt sunt zeități.
    Mă bucur că Yeshua din tine a călcat în sinagoga din Cairo, cred că Și-a dorit...
    Mă bucur că Îl cauți pe Adonai și între 1001 de papirusuri și vezi mai multă valoare într-un simbol evreiesc și în litere din Lashon HaKodesh, decât văd alții în 100 de cruci și icoane.
    Cât despre cei ce caută Adevărul ... e o promisiune că Îl vor găsi ... chiar dacă nu la momentul în care ne dorim noi. Cei care au căutat dar s-au rătăcit, mă tem că se mint pe ei înșiși.
    Fii binecuvântat(ă) pentru Ahavat Israel pe care a pus-o Kadosh Baruch Hu în inima ta.

    Shalom!

    ReplyDelete
  4. Emma, te rog , daca vrei si daca nu cer prea mult , sa-mi spui si mie - mai explicit - cum faci tu sa tii kosher; stiu si eu cite ceva , foarte putin , dar pentru ca incerc sa ma tin aproape de Adonai Melech Israel vreau sa vad ce-I place si sa ma straduiesc sa implinesc ;
    sau poate-mi dai vreun site unde scrie mai amanuntit .
    Multumesc pentru un eventual raspuns .
    Shavuah Tov!

    ReplyDelete
  5. Nu știu ce are să-ți răspundă Emma, dar deoarece e sora mea îmi permit să-ți spun că ea ține legile kashrut de aproximativ 7-8 luni, dar am să o rog să-ți răspundă la comentariu.

    Nu că mi-ai fi cerut părerea, dar vreau să specific faptul că există 2 noțiuni total diferite în ce privește kashrut. Una este cea potrivit cu halacha iar cealaltă este potrivit cu Torah, cea din urmă neținând cont de Talmud și Midrash.
    Tractatele din Gemara sunt foarte stricte în ce privește alimentația kosher, până acolo că astăzi nu există casă evreiască frum (prin acest termen a se înțelege orice denominațiune care ține cont de halacha, începând cu ortodocșii non afiliați și terminând cu satmar chassidim) care să nu aibă bucătăria împărțită în 2. Jumătate este folosită cu ustensile total separate (până chiar și aragaz separat) pentru produse din ouă și lapte, iar cealaltă jumătate este folosită pentru produse din carne. Dacă un evreu a consumat produse lactate trebuie să aștepte 6 ore dacă vrea să consume produse din carne și invers. Toate astea ca să păzească porunca din Shemot/ Exod 23:19 care spune să nu fierbi un ied în laptele mamei lui, digestia fiind considerată fierbere.

    Spuneam de o a doua perspectivă asupra alimentației kosher, care se bazează strict pe Scripturi și pe care o poți găsi în Vayikra/ Levitic 11.
    Nu știu dacă înțelegi engleză sau nu dar îți dau totuși un link despre kashrut la evreii credincioși în Mashiach http://kosher-diet-4-messianic.blogspot.com/

    Eu țin kashrut potrivit cu halacha, nu pentru că aș crede că e mai corect ci pentru că așa am început acum 7 ani și pentru că mi-e mai ușor să mă relaționez la evreii frum.
    Pe lângă alimentație mai există și mitzvot (porunci) referitoare la tipurile de țesături, mai precis la amestecul anumitor țesături cât și a semințelor amestecate (Devarim/ Deuteronom 22:1-10). În Iudaism nu se acceptă nici un produs modificat genetic și nici un animal modificat genetic, prin aceasta a nu se înțelege clonarea legumelor și fructelor care sunt atestate kosher ca și procedeu, lucru pentru care Israelul este pe locul 1 în lume în domeniu.

    Cred că dacă vrei să începi să ții kosher trebuie să îți schimbi total stilul de viață, felul în care te îmbraci, ceea ce atingi și ceea ce nu atingi. Știu că este mai greu la început, dar dacă ai voință orice e posibil.
    Nu spun că de alimentația kosher depinde mântuirea, spun doar că e o cale pe care Adonai a dat-o la un momentdat și nu a anulat-o nicăieri nici El și nici Yeshua.
    Hashem să-ți dea înțelepciune să iei ce e bun și ce ți-e de folos.
    Sper ca să nu se trezească vreunul în urma explicației mele să-i catalogheze pe evreii frum drept legaliști deoarece eu nu tolerez astfel de păreri.
    Shalom

    ReplyDelete
  6. Shalom si multumesc de intrebare. Multumesc Chris de explicatie(ca ai vazut cateodata ce bine mai scriu acuma in romana:-)
    Cum a zis Chris, am inceput sa tin kosher din Septembrie anul trecut. Atunci mi-a deschis Domnul ochii, nu in legatura cu evreii pentru asta am stiut de cand am fost mantuita, ci in legatura cu Legea si ce cere Adonai. Cum a zis Chris nu am facut-o ca sa adaug la mantuirea mea, ci din cauza ca mi-a dat seama ca Adonai nu se razgandeste. Odata ce a dat o porunca sau o binecuvantare ea ramane in veac. Tin kosher dupa Scripturi,pentru ca nu tin Talmudul (desi iubesc multe din invataturile din Talmud).Inca mai invat, dar cred ca a trebuit sa incep undeva. De cate ori nu inteleg ceva o intreb pe Chris. Am zis in comentariul de mai devreme, ca pentru mine a fost o schimbare in bine si o sa explic de ce. Iosua 23:11 zice: "Vegheati asupra sufletelor voastre, ca sa iubiti pe Domnul Dumnezeul vostru." Nu ne vine natural in fiecare zi sa-L iubim pe Domnul, pentru ca traim intr-o lume care striga la noi din toate partile ca El nu e real, trebuie sa ne invatatm sufletele sa-L iubeasca. Cand faci ceva practic si asociezi lucrul acela cu umblarea ta cu Adonai, cand iti pui inima sa vegheze practic, nu numai ca devii mai disciplinat in umblarea ta cu El, dar inveti o mentalitate pe care noi nu o avem din cauza ca am primit totul pe tava din partea lui Yeshua- cu Adonai sunt limite pe care ar fi bine sa nu le treci daca vrei sa inveti sa umbli in sfintenie. Tu probabil nu ma cunosti, dar Chris ma stie pe dinafara si pe dinauntru, si ea e martora in viata mea, ce a facut pentru mine Dumnezeul Evreilor.
    Sper ca asta raspunde intrebarii. Nu am dat multe detalii practice, pentru ca dupa comentariul lui Chris, e alegerea ta pana unde vrei sa mergi in asta. E mai dificil cand sotul tau sau ceilalti din casa simt ca asta nu e pentru ei(eu fac de mancare in oale separate), dar sotul meu spre exemplu sau colegii mei la lucru, sunt tare scumpi cum imi zic "Emma, vezi ca aia nu e kosher." Eu m-am rugat, si am cautat si am batut-o pe Chris la cap, pana am inteles ce vreau sa tin. Daca nu intelegi linkul pe care l-a pus Chris, te rog lasa-mi un mesaj si sunt bucuroasa sa-l traduc pentru tine.

    Fi binecuvantat/a si multumesc inca o data de intrebare.

    Emma

    ReplyDelete
  7. Multumesc amindurora pentru raspuns si pentru bunavointa de-a dezvalui unei persoane necunoscute lucruri din sufletele voastre . Intrebarea am adresat-o Emmei deoarece ea a atins personal acest subiect ; in rest nu am vrut sa intervin cu brutalitate in intimitatea cuiva spre a-l forta , prin intrebari insistente , sa faca public lucruri personale.
    Cu exceptia lui Yeshua , eu nu am alti evrei pe linga mine , asa ca va rog pe voi doua - daca bineinteles sinteti de acord - sa fiti "evrei " pentru mine ; ma refer la a ma ajuta cu raspunsuri practice referitor la iudaism ; nu fac acest lucru din curiozitate si nici din lipsa de ocupatie , ci pentru ca si pentru mine Dumnezeul evreilor a facut lucruri marete , precum lutul in miinile olarului a transformat viata mea - si vorbesc la modul cel mai real posibil , deloc in sens figurat ;iar eu , citind Scripturile , am vazut ca toti cei care au urmat Legea Lui au avut parte neindoielnic de indurarea Lui ; asa ca m-am hotarit sa-L caut , sa-L gasesc si sa invat a iubi ce iubeste El , deoarece El este raspunsul la toate intrebarile mele .
    Nu am stiut ca se poate tine kosher in doua moduri diferite , potrivit cu halacha sau potrivit cu Torah ; si aici intervine deja prima nedumerire ; de ce? ce inseamna in mod practic una sau cealalta , adica cum procedezi efectiv? cred ca numai dupa ce voi cunoaste exact raspunsul voi putea sti cum sa procedez.
    Stiam ca a tine kosher implica a nu amesteca produsele de carne cu cele de lapte si oua , a nu minca anumite feluri de carne - porc , iepure de casa\cimp , camila , melci , scoici sau alte fructe de mare - a nu amesteca diferite tipuri de tesaturi in cadrul aceleasi imbracaminti , a nu atinge animale\pasari moarte ; recent am aflat ca important este si felul in care este sacrificat animalul\pasarea , precum si portionarea carnii . As mai avea o intrebare in legatura cu accesoriile la imbracaminte - podoabe de tot felul , inclusiv farduri - daca a(nu)le folosi tine sau nu de legile kashrut ; vreau sa lamuresc acest lucru pentru sufletul meu , nu fac obiectii nimanui si nici nu aduc critici , Doamne fereste ; oricum eu nu port de nici unele din momentul in care Adonai m-a facut sa inteleg ca , daca voia , nu era imposibil pentru El sa ma faca cu alta culoare de par , cu inele si cu cercei de un model unic , cu buze de un carmin original si cu obrajii cei mai imbujorati , dar pentru ca El m-a vazut inainte de-a ma naste si a ales sa ma faca asa cum sint , atunci consider ca sint datoare sa-I placa vasul in care a pus suflarea Lui ; repet , scopul intrebarii este unul singur , cel pus .
    O rog pe Emma , daca poate , sa traduca pentru mine link-ul pe care mi l-ai dat , deoarece vreau sa inteleg cit mai complet totul , sa nu pierd nimic si ma tem ca s-ar putea sa nu ma descurc pina la capat .
    Adonai sa fie cu voi!
    Shalom!

    ReplyDelete
  8. A ține kosher potrivit cu halacha implică a cunoaște halacha, respectiv legea Iudaică ce se referă nu doar la cele 613 mitzvot (porunci) incluse în Torah, dar și la Talmud și anumite precepte date de zeci și sute de rabini și acceptate de autoritatea rabinică ca și fiind valide. Pentru unul dintre neamuri acest lucru este aproape imposibil, decât dacă are constant parte de învățătură halachică, ceea ce nu e cazul nici măcar pentru mulți din evreii seculari și conservativi. În primul verset din Talmud spune că Adonai i-a dat Torah lui Moshe, Moshe a dat-o lui Yehoshua și Yehoshua marii adunări și bătrânilor, iar bătrânii au hotărât să facă un gard de protecție în jurul Torei. Acest lucru înseamnă că dacă Torah spune să nu mănânci un anumit tip de carne, rabinii au venit și au dus porunca mai departe ca să te scape de orice prilej de a intra în contact cu tipul respectiv de carne. Dacă porunca este să nu faci nici o muncă în zi de Shabat, nu este specificat ce anume constituie muncă și ce nu, de aceea rabinii au hotărât să dea definiții clare în ceea ce înseamnă a muncii și toți au căzut de acord că orice mitzvah se suspendă ca să salvezi viața unui om.
    Spun toate astea să se înțeleagă o fracțiune de ceea ce înseamnă halacha.
    A ține kashrut după modelul dat în Torah, ceea ce deja știi și le-ai enumerat, înseamnă a primi ca și autoritate validă doar Scriptura și nu și explicațiile rabinilor.
    Practic înseamnă să mănânci exact din lucrurile scrise în Torah și să folosești țesături neamestecate în aceeași haină.
    Referitor la bijuterii: Goyim au luat ceva ce a spus Kefa și anume podoaba femeii să nu stea împletitura părului, în purtarea de scule de aur sau în îmbrăcarea hainelor (1 Petru 3:3) și au interpretat că e păcat să porți bijuterii. Cred că e clar faptul că Petru îndeamnă femeile să aibă ca și podoabă omul dinăuntru și nu omul din afară și anume să prețuiască mai mult ceea ce poartă în ele însele decât ceea ce poartă în afară. Nu cred că îi slujește nici unei femei să nu poarte bijuterii dar să fie un „focar de infecție” care fuge cu bârfe încoace și încolo, are o neprihănire care crede că i-o dă faptul că nu poartă bijuterii și uită că neprihănirea nu ține de cât de mult îi acoperă baticul capul. Asta în ce privește interpretarea la goyim. În ce privește evreii, nu ai să găsești nici o evreică (începând de la cea mai seculară și terminând cu cea mai înrăită denominațiune chassidică) să nu poarte bijuterii. Când o fată evreică împlinește 12 ani, devine Bat Mitzvah (fiica poruncii) tatăl trebuie să îi dea cadou bijuterii din aur, astfel exprimând că el o prețuiește ca și aurul. Când o evreică este cerută în căsătorie trebuie să primească din nou o bijuterie, mai specific un inel, obicei preluat de când Eleazar din Damasc a cerut-o pe Rivka pentru Yitzak, în Bereishit/ Geneza 24:30. De la acest obicei evreiesc goyim au împrumutat cererea în căsătorie cu un inel de logodnă.
    În Tehilim/ Psalmi este scris să vii cu podoabe sfinte înaintea lui Adonai, care în ebraică lit. înseamnă bijuterii. De ce? Pentru că este scris în cartea profetului Daniel cap. 10:5-6 că Mashiach este împodobit cu un brîu de aur din Ufaz. Când evreii stau înaintea lui Adonai împodobiți cu bijuterii din aur, înseamnă că Îl așteaptă pe Cel împodobit cu un brâu de aur, adică pe Mashiach. Dar Petru spunea că dacă te duci înaintea lui Adonai doar cu o podoabă exterioară și nu și cu una lăuntrică, te cam duci degeaba.

    ReplyDelete
  9. Referitor la farduri: În Iudaism nu se interzice înfrumusețarea exteriorului unei femei, deoarece prin faptul că o femeie s-a aranjat și făcându-se frumoasă a mers înaintea lui Ahashveroș (adică HAdasa / Estera), a fost scăpată întreaga națiune a lui Israel.
    Nu este încurajată folosirea fardurilor care au în componență subsanțe nekoshere, dar acest lucru nu este referitor doar la farduri ci și la săpunuri, șampoane, creme, etc.
    Spuneai că dacă Adonai ar fi vrut te-ar fi putut ”machia” El Însuși, dar dacă mergi pe logica asta, dacă Adonai voia să avem pâine o făcea să crească pe câmp, nu lăsa să crească grîu pe care noi să-l lucrăm. Ca să spui că dacă Adonai voia să facă un lucru Îl făcea, e ca și cum ai spune că dacă Adonai ar fi vrut ca toată lumea să fie mântuită, o mântuia. Nu compar machiajul cu cu mântuirea, dar logica în formularea ”dacă Adonai voia, făcea” e eronată.
    Nu încurajez pe nimeni să poarte sau să nu poarte bijuterii sau farduri, doar am explicat ceea ce ai întrebat. Tot ce nu vine din încredințare e păcat așa că eu zic să faci cum te îndeamnă Adonai, dar nu sfătuiesc pe nimeni să judece evreii în ce privește bijuteriile lor, deoarece există un sens spiritual în spatele acestor lucruri, chiar dacă pentru goyim e greu să le priceapă, din cauza a zeci de secole de predici care nu au a face nimic cu Israel și cu Scripturile.
    Nu știu dacă are sens ceea ce am explicat, dar dacă nu poți să mai întrebi liniștită.
    Shalom

    ReplyDelete
  10. Draga anonim/a. Ma impresioneaza dorinta ta, de a-L urma pe Dumnzeul Evreilor (care ne-a adoptat si pe noi ca si fii si fiice). Am iubit intodeauna curiozitatea in oameni si dorinta de cunoastere, pentru ca un om "curios" e mai greu de inselat. Mi-ar fi placut sa ma nasc evreica, dar faptul ca sunt sora lor mai mica nu ma deranjeaza deloc. O sa traduc cat mai multe lucruri pot pentru tine. S-ar putea sa imi ia cateva zile, din cauza ca sunt foarte ocupata la lucru, dar o fac cu cea mai mare bucurie. Daca mi-ai putea trimite pe blogul meu intr-un comentariu, o adresa de e-mail unde pot sa-ti trimit detalii, ar fi mai practic dar daca preferi sa-ti mentii anonimatul, e ok.
    In legatura cu ce trebuie sa mananci sau sa atingi sau sa porti, am impresia ca stii deja destul de multe. Blogul pe care l-a postat Bat Melech contine sfaturi practice, o sa incerc sa caut si retete kosher daca te ajuta.
    In legatura cu farduri si podoabe. Cand am inceput sa umblu cu Adonai, persoana care m-a luat de mana si m-a dus la El, mi-a spus sa nu ma mai machiez ca e ca si cum eu as picta un tablou frumos si cineva ar veni si ar manjii peste creatia mea. Mi-am aruncat toate fardurile la gunoi si mi-am cumparat niste rochii fara nici o forma si oribile, incercand sa nu atrag deloc privirile. Nu stiu daca neaparat in asta sta sfintenia noastra. Cum a zis Bat Melech, daca faci toate astea si sufletul tau nu e cum trebuie inaintea lui Adonai, nu prea iti folosesc la nimic. Eu personal ma si machiez si si port bijuterii. E convingerea mea proprie, nu cred ca ma face nici mai sfanta, nici mai "libera". E doar preferinta mea. Te rog sa nu te simti ca si cum ne-ai fortat intrun fel sa impartasim ceva. Yeshua ne-a cerut sa-i fim martori in toata lumea. Nu mai merg pe strada sa-i intreb pe oamni daca Il cunosc, dar e pe inima mea sa scriu, sa las semne pe drumul pe care merg, asa ca tot ce pot sa spun e ce face El intr-un mod personal in inima mea, si o fac cu bucurie.

    Fi binecuvantat/a.

    Emma

    ReplyDelete
  11. Dupa putinele mele cunostinte , stiu ca halacha are , ca sa zic asa , trei componente :
    1. legile alimentatiei = kashrut
    2. Shabatul
    3. legile puritatii familiei
    In legatura cu primul punct , am inteles cele explicate , pentru care multumesc . Acum ce mai vreau sa zic , este tot in legatura cu aspectul exterior al femeii . Habar n-am avut daca evreii poarta sau nu bijuterii , eu m-am referit doar la mine .In orice caz , daca as fi stiut ca poarta , m-as fi gindit ca este un obicei pe care ei l-au deprins in timpul robiei egiptene sau macar de la eirev rav care a iesit impreuna cu ei din Egipt , deoarece in cazul pacatului cu Eghel Hazav acesta s-a facut din bijuteriile pe care evreii le purtau in acel moment , asa dupa cum au vazut la egipteni ; dar atunci nu mi s-ar fi parut normal sa poarte , mai ales dupa primirea Torei . Apoi am dedus ca poporul evreu a fost salvat pentru ca Hadasa , inainte de a merge inaintea lui Ahasveros , s-a rugat si a postit trei zile impreuna cu toti evreii , si nu pentru ca s-a infrumusetat inaintea regelui . Repet , doar am dedus aceste lucruri citind Scriptura , si atit . Asa ca nu stiu daca a purta bijuterii este pacat sau nu . Adonai stie . Ce pot sa spun despre mine este ca nu sint chiar atit de sleampata pe cit poate ca am lasat sa se inteleaga . Am un stil sport- clasic - elegant , ca sa le cuprind pe toate , nu port batic , foarte rar rochii , aproape exlusiv pantaloni - din comoditate si des din necesitate - exclus pantaloni scurti , bluze decoltate excesiv sau model cu bretele , pantofi comozi cu toc mic spre deloc .Dupa cite stiu eu , conform iudaismului , femeia nu trebui sa se imbrace in haine barbatesti , adica pantaloni . Asta ar fi o intrebare : cum ar trebui sa se imbrace femeile care tin halacha si daca exista exceptii - boala sau altceva - care sint acestea?
    Putinele bijuterii de valoare pe care le am , le-am dat jos relativ recent , indeplinind astfel o promisiune facuta lui Adonai intr-un moment de cumpana ; mi se parea natural sa le port , cerceii ii aveam din copilarie , si tocmai de aceea am facut aceasta promisiune - ca sa vad daca pot renunta la ceva de care ma atasasem intr-o oarecare masura , fie si numai pentru faptul ca ma obisnuisem cu ele ; in prima luna de cind le-am dat jos , nimeni n-a observat ca nu le mai am , si atunci am stiut ca valoarea mea nu sta in ele - deci de acord cu ce spune Pavel - si cu atit mai mult pentru Adunai n-au nici o valoare . Pe de alta parte , nu mi-a placut niciodata , iar in ultima vreme devenise chiar obositor , sa caut mereu sa asor tez bijuteriile sau fardurile cu imbracamintea ; asa ca , de citiva ani , am renuntat de buna voie si la farduri , tot ca o promisiune facuta lui Adonai , deoarece este scris ca daca ai facut o promisiune Domnului tau trebuie s-o indeplinesti negresit ; am economisit timp pentru Adonai , energie , am adunat mai multa liniste si ma simt mult mai libera . Adevarul este ca mie nu-mi place sa vad in biserica fete/femei fardate excesiv sau inzorzonate , nu ma pot gindi ca merg in locul peste care este chemat Numele Sau si mintea mea sta la felul in care ma vede lumea pe dinafara . Nu stiu daca asta ma face mai valoroasa sau nu in ochii Lui , tot ce pot sa spun este ca pentru sufletul meu a fost o schimbare in bine , ca am facut acest lucru cu maturitatea mintii si a inimii din dragoste pentru El , care ma cunoaste cel mai bine si pe dinauntru si pe dinafaa .
    In legatura cu Shabatul ar fi multe de intrebat .Ce spune Halacha in acest caz , eventual niste reguli generale , te rog sa-mi spui cind ai timp . Apoi revin cu intrebari , cu permisiunea ta . Multumesc pentru tot .
    Adonai sa fie cu voi!
    Shalom!

    ReplyDelete
  12. In legatura cu porunca referitoare la semintele amestecate ... Intreb, acest lucru inseamna ca se interzice a minca mai multe feluri de seminte la aceeasi masa , cum ar fi de exemplu toate categoriile de musli , adica sa nu maninci fulgi de griu , orz , ovaz , secara etc. amestecate in aceeasi mincare , sau a nu mai adauga alte tipuri de seminte : in, dovleac , floarea-soarelui? Sau porunca se refera numai la semanatul semintelor pe ogoare?
    In legatura cu Shabatul... .Stiam ca acesta se suspenda cind vine vorba despre salvarea unei vieti omenesti .Mai exact , ce inseamna acest lucru? Sa mergi la medic daca esti bolnav in ziua respectiva , sa insotesti pe cei din familie in acest caz, sa oferi ajutorul tau celor care ti-l solicita - vecini , prieteni - mergind la ei acasa? Ce fac de exemplu medicii , asistentele medicale in aceea zi?
    Ce munci nu se fac in ziua de Shabat? A gati este considerata o munca? Eu cred ca da , daca tin cont de faptul ca evreii nu trebuiau nici macar sa aprida focul in aceasta zi. Dar atunci a minca din mincare gatita de altcineva in ziua de Shabat , cum se considera?
    Mai exact , stiu ca - in mod practic - in ziua de Shabat se interzice a face av melacha , adica oricare din cele 39 de activitati pe care evreii le-au folosit la construirea Miskan-ului in pustiul Sinai . Dar cum se adapteaza aceasta porunca astazi , ce si daca a suferit modificari, si care anume?
    Nu stiu daca se mai intereseaza cineva de aceste lucruri ,asa mai amanuntit , n-as vrea sa fie un gind in plus pentru voi ; probabil ar fi mai usor sa ma trimiteti sa le aflu din alta parte , poate chiar sa citesc despre ele - este adevarat - dar eu consider ca-mi este mai folositor sa le aflu de la cineva care le face din si cu inima . Multumesc pentru intelecere .
    Shalom!

    ReplyDelete
  13. Înțeleg că vrei să urmezi lucrurile cerute de Adonai și mă bucur pentru acest lucru, din păcate nu am unde să te trimit să înveți lucrurile de care întrebi pentru că pur și simplu nu știu în despre vre-un site care să fie ceea ce cauți (cel puțin nu în română) am în ebraică, în engleză și în yiddish... îmi pare rău.
    Am să răspund la cele de mai sus, dar mai întâi ca să nu existe nici o confuzie, vreau doar să specific faptul că halacha este suma totală a legii scrise (adică Totah) și cea orală, adică Talmudul și anumite scrieri care sunt acceptate ca și fiind valide. Halacha nu se referă doar la alimentația kosher, la curăția în căsnicie și la Shabat. Există literalmente sute de tractate pe subiecte începând cu zeciuiala, obligațiile față de părinți, jertfe, închinarea la idoli, binecuvântări, încălcarea proprietăților, mikvah (baia rituală), etc iar Shabatul este doar una dintre acestea.
    În legătură cu ce alegi să porți și să nu porți, ești îndreptățită să-ți urmezi cugetul, eu doar îți explicam de ce este acceptat de evrei să poarte bijuterii și femeile să se fardeze.

    ReplyDelete
  14. În legătură cu semințele amestecate, așa cum am specificat și înainte, se referă la modificarea genetică a unor semințe ca să creeze o nouă plantă, rasă, specie de animale, etc. Sub nici o formă nu se referă la amestecul semințelor pe care le mănânci.
    În legătură cu Shabatul, așa cum ai spus, da, sunt 39 de melachot (interziceri) pe care un evreu nu are voie să le facă înziua de Shabat. Principiul de bază însă rămâne a nu crea ceva nou, deoarece Adonai S-a odihnit din a crea, tocmai de aceea este considerat muncă orice lucru care prin efectuarea lui dă naștere la un lucru nou. Nu mai specific că nici nu se pune problema să speli, să faci curățenie, să gătești, etc. A consuma mâncare gătită nu este considerat melachah deoarece nu implică a face ceva nou, iar de Shabat nu se aprinde focul (prin acest lucru a se înțelege orice are legătură chiar și cu electricitatea, lucru pentru care nu vreau să aud că e exagerat sau nu, doar explic) deci se consumă mâncare ce nu necesită încălzire în nici un fel.
    În legătură cu personalul medical, evreii nu lucrează în zi de Shabat (nu mă refer la cei secularizați și asimilați printre goyim) iar dacă este un caz de urgență se apelează la medici dintre goyim și nu dintre evrei. Dacă nu există nici un medic în zonă și nici un spital, dacă nu există nici o altă posibilitate, atunci ca și ultimă alternativă se apelează la medic evreu.

    Sper că ți-am răspuns la întrebări, dacă nu, poți să mai întrebi liniștită.

    ReplyDelete
  15. Draga mea , eu am inteles foarte bine ce inseamna "sa nu aprinzi focul", asa ca nu mi se pare exagerat nimic din ceea ce ai spus , vreau doar sa inteleg foarte bine totul ; stiu ca acest lucru inseamna inclusiv a nu te uita la TV incepind cu asfintitil soarelui ( exista ore si minute precise trecute in luach ) din ziua de vineri si pina la apusul lui in ziua de simbata , deci pe tot parcursul zilei de Shabat . Ce nu mi-e foarte clar insa , este urmatorul lucru: daca cineva din familia mea gateste in ziua de Shabat , inseamna ca mi se interzice a minca din acea mincare , atit in ziua respectiva cit si in celelalte , da? Si evident , nu pot sa-mi fac nici macar un ceai ( eu beau cam doi litri zilnic ), insemnind ca ar trebui sa-l fac in ziua precedenta .
    In legatura cu problema medicala , ma refeream la strainii care practica iudaismul , nu la evrei . Ce fac daca sint bolnavi si trebuie sa mearga la medic sau daca fac parte din personalul medical care au ales sa nu lucreze simbata din ratiuni religioase , dar sint solicitati sporadic pentru a acorda ajutor medical cuiva , fie la domiciliul pacientului, fie la cabinetul medical - aceasta insemnind deplasare - , chiar daca nu primesc nici un fel de onorariu pentru acest serviciu , nici atunci , nici in zilele urmatoare . Multumesc .

    ReplyDelete
  16. Îmi cer scuze dacă ți-am jignit în vreun fel, prin ceea ce am spus, capacitatea ta de a înțelege, chiar nu era intenția mea.
    Văd că știi unele lucruri dar explicația din paranteză nu era doar pentru tine, ci pentru că mai sunt câțiva care citesc acest blog.
    Nu există scris în halacha ce trebuie să faci în situația în care nu poți să ții unele lucruri din cauza celor din familie. Se presupune că un baal teshuvah/ bat teshuvah (convertit(ă) se mută de-acasă și își schimbă total modul de viață/ Lucru pe care l-am făcut și eu pentru că nu era posibil altfel. Acum eu înțeleg că în unele cazuri chiar nu se poate, dar eu cred că Adonai pe lângă faptul că ne-a cerut să facem anumite lucruri, ne-a dat și înțelepciune pe care o poți folosi după caz. Nu trebuie să faci tot ce fac evreii, poți să faci lucrurile cum te călăuzește El. Dacă ții cu tot dinadinsul să faci ca ei, atunci mă tem că nu există scurtături, ci doar un preț extraordinar de mare de plătit pentru a împlini literalmente ceea ce spune Psalmul 45, adică să uiți casa tatălui tău și pe poporul tău.
    Nu știu dacă mai are rost să îți răspund la întrebarea cu medicii. EVREII NU LUCREAZĂ NIMIC DE SHABAT, nici măcar medicină, decât atunci când este vorba despre a salva o viață, nici măcar pentru a alina suferința cuiva. Nu există străini care practică Iudaismul uneori și după cum se schimbă circumstanțele. Există doar evrei și convertiți care țin la fel ca evreii. Dacă tu vrei să ții unele lucruri, foarte bine ține-le. Eu îți explic doar din punct de vedere halachic cum stau lucrurile.

    ReplyDelete
  17. Imi pare rau ca revin asa de tirziu , dupa atitea zile de absenta ; poate-am lasat impresia ca doar curiozitate este-mine ; nu , nu este ; cred cu tarie ca de la iudaism ar trebui sa pornim cu totii in relatia cu Cel de sus , ne conduce negresit spre Yeshua .
    Referitor la halacha , am inteles ca este mult mai complex decit am stiut/crezut eu ; acum , daca ma refer la modul meu de viata , n-as avea foarte mari impedimente in cale , de fapt unele lucruri am inceput sa le pun in practica de ceva vreme si incerc sa le completez cu cit mai multe din ceea ce trebuie ; de exemplu , in zi de Shabat , mi se interzice sa folosesc TV , telefon ; dar calculatorul?? ... ca uite ce fac eu acum , si nu este prima data ; este tot o forma de a folosi electricitatea , sau nu? Apoi , am o intrebare care mi se-nvirte in minte de multa vreme : ce cauta Yeshua cu discipolii lui in lanurile de griu in zi de Shabat , cind se stie ca nu avea voie sa iasa din cetate , deoarece porunca zice sa stea fiecare in casa lui ; pur si simplu nu inteleg din punct de vedere iudaic acest lucru , si conteaza foarte mult pentru mine . Apoi , ar mai fi o intrebare tot la acest subiect : la ce se refera evreii cind anuleaza Shabat-ul pentru a salva o viata? Cum o pot salva daca stau numai acasa in acea zi , cu exceptia faptului ca merg la sinagoga? Se poate ca eu ori nu inteleg bine aceasta porunca , ori n-am cunostintele necesare si pun cap la cap niste frinturi de idei si-mi da o concluzie gresita , asa ca mi-ar fi de mare folos explicatia ta .
    Apreciez foarte mult sacrificiul pe care l-ai facut mutindu-te de acasa pentru a putea tine halacha din dragoste sincera pentru Adonai si poporul evreu , si stiu ca inainte de mine sau altii apreciaza El . Multumesc .

    Shabat Shalom!

    Raziela ( asa i-am scris Emmei)

    ReplyDelete
  18. Unii din Evrei consideră electricitatea drept "aprinderea focului", lucru interzis de Shabat ... alţii (cei cu care sunt de acord de altfel) înţeleg că electricitatea e un fenomen total diferit de foc, electricitatea fiind rezultatul amestecului dintre electroni pe când focul este fenomenul care rezultă prin amestecul unei substanţe în contact cu oxigenul. Dacă electricitatea este interzisă de Shabat, atunci de ce există furtuni cu descărcări electrice de Shabat? Adonai nu-şi respectă porunca?
    În comentariile de mai sus spuneam doar punctul de vedere evreiesc asupra lucrurilor.
    Referitor la "a nu ieşi din casă de Shabat", Adonai nu a poruncit aşa ceva, iar dacă te referi la pasajul din Shemot- Exod 16:29, contextul este în legătură cu mana şi li se cerea să nu mai iasă din casă după mană în zi de Shabat. De altfel este o distanţă de 5 km care este permisă în zi de Shabat. Orice mitzvah se suspendă când vine vorba de salvarea unei vieţi, adică dacă o femeie trebuie să nască şi trebuie dusă la spital în zi de Shabat, atunci va fi urcată într-o maşină măcar că nu se conduce în zi de Shabat şi va fi dusă la spital. Dacă un om face infart, va fi dus la spital, dacă un om va fi rănit, va fi dus la spital, dacă un om este atacat în zi de Shabat, are dreptul să se apere chiar dacă trebuie să folosească armă în zi de Shabat, etc.
    Talmidim shel Yeshua (ucenicii lui Yeshua) umblau deoarece aveau dreptul să umble, dar una din cele 39 de melachot (interdicţii de Shabat) este să nu seceri, iar aceştia smulgeau spice de grâu, lucru pe care rabinii îl considerau secerat, dar Yeshua nu.
    Sper că răspunsul meu are vreun sens, dacă nu poţi să mai întrebi liniştită şi când am timp îţi răspund. Shalom!

    ReplyDelete
  19. Cristina , respectuos si cu scuzele de rigoare , te intreb daca ai primit ultimul meu mesaj , cu aproximativ o saptamina in urma . Rasfoind blogul , am aflat ca pleci din tara , deci posibil sa fii ocupata , asa ca pot sa inteleg lipsa de timp . Daca insa am intrebat sau am zis ceva nepotrivit , atunci te rog sa-mi spui cu ce am gresit , pentru ca eu nu inteleg . Am o singura scuza : Il caut pe Adonai pe toate drumurile ... . Multumesc .

    Raziela .

    ReplyDelete
  20. Dragă Raziela, eu cred că ți-am răspuns la toate întrebările pe care le-am primit de la tine. Da plec din țară și nu mai am atât de mult timp cât aș vrea, iar dacă nu reușesc să răspund la unele întrebări nu e din rea voință. Mulțumesc de înțelegere,, shalom

    ReplyDelete
  21. Shalom!

    MA bucur sa gasesc acest blog...de fapt...sunt foarte bucuros :)

    DEsi exista diferente intre mine si ccea ce gasesc pe acest blog sunt sigur ca voi gasi (deja am gasit) lucruri care ma vor juta sa cresc in cunostiinta de Adonai si Yeshua. Consider ca Yeshua a fost impotriva adaugirilor omenesti facute la Tora insa nu cred ca tu gresesti prin faptul ca incerci sa iei invatatura si din ele (si eu fac la fel) dar nu ceri ca si ceilalti sa faca la fel.

    Cunosc o singura persoana din comunitatea mesianica din Cluj ( http://www.mesianic.org/crezul.php ) insa nu stiu daca va cunoasteti...deoarece stiu ca nu exista o Sinagoga mesianica in Cluj precum in Bucuresti sau Oradea...

    Shalom! :)

    ReplyDelete